Watergift bij orchideeën

Startpagina >> Overzicht forums >> Orchideeën forum >> Watergift bij orchideeën
U bent niet ingelogd
Watergift bij orchideeën
Mientje v. ep :
18-01-2008
Enige jaren geleden hoorde ik voordat ik mijn eerste orchidee aanschafte dat ik deze maar eens in de drie á vier weken water hoefde te geven en het liefst d.m.v. dopen, zodat de plant zich goed vol kan zuigen om daarna de plant goed uit te laten lekken.

Met dit advies in mijn achterhoofd heb ik mijn eerste orchidee gekocht. Ik heb hem volgens het bovenstaand advies water gegeven en hem op een lichte plaats gezet bij een temperatuur van 18 tot 22 graden. Na enkele maanden was deze uitgebloeid en kocht ik een nieuwe, die vervolgens ook weer enkele maanden bloeide. De eerste vertoonde nog geen knoppen, dus heb ik maar weer een nieuwe gekocht totdat deze ook was uitgebloeid. En zowaar bloeide de eerst aangeschafte orchidee weer, maar heel subtiel. Nadat ook deze was uitgebloeid kocht ik weer een nieuwe. Deze was ook uitgebloeid en kocht ik weer een nieuwe omdat de oude exemplaren vertikten te bloeien, sterker nog: ze leken te verdrogen en sommigen gingen uiteindelijk dood. Had ik weer ruimte op de vensterbank om wederom nieuwe met knoppen aan te schaffen.
Op dit moment heb ik wel 12 verschillende soorten orchideeën staan, maar geen van deze bloeit. Ik heb geen ruimte in de vensterbank meer voor een nieuw bloeiend exemplaar. Dus neem ik maar genoegen met de uitgebloeide planten en hoop dat deze toch nog eens zullen bloeien.
Nu heb ik het idee dat iets verkeerd doe m.b.t. de watergift: Dopen werd mij verteld, dus ik doe een afwasbak half vol met gekookt water en laat daar zo'n 4 planten drie min. in staan. Vervolgens doe ik dat met de andere 4 planten terwijl ik de eerste vier laat uitlekken, uiteindelijk de laatste 4, terwijl de middelste 4 nu ook uitlekken. Na drie minuten haal ik de laatste 4 uit de bak en zet ik de eerste 4 in de pot voor het raam. Na drie munuten weer 4 en na weer drie minuten de laatste 4. Na drie ('s zomers) of vier weken ('s winters) hetzelfde ritueel. Maar knopvorming.... ho maar. Maar er werd mij immers verteld orchideeën beslist niet vaker water te geven. Maar als ze niet bloeien en wachten totdat ze uiteindelijk dood gaan???

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Ontoelaatbare inhoud Ontoelaatbare inhoud melden