Ik zou heel graag willen iets weten over het vochtgehalte van de planten wanneer deze buiten staan
in de zomer. Binnen heb je controle hierop maar buiten natuurlijk niet, dus als het veel regent
worden ze natuurlijk veel natter dan binnen. Ik zou dus graag willen weten hoe jullie dit oplossen
en of dit in de zomer geen probleem hoeft te zijn? En mogen, behalve de Phalaenopsis,verder alle
orchideeen naar buiten?
Bij voorbaat dank voor een antwoordje.
groet Sanne
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Greenconnection:
28-02-2008
Nee, er zijn meer orchideeen die liever niet buiten staan. Oa. Paphiopedilum zou ik zeker niet
buiten zetten en ook alle tropische soorten niet.
Een enkele regenbui kan natuurlijk geen kwaad, maar in een natte zomer is het soms beter de planten
te beschermen tegen teveel vocht, door ze onder een afdak of zo te plaatsen. Bedenk wel, dat een
plant buiten sneller opdroogt door de wind. Veel orchideeen houden wel van wat luchtbeweging.
Een ander probleem kunnen de insecten zijn. Met name pissebedden zijn gek op de vlezige wortels van
orchideeen. Zet de planten zeker niet zomaar op de tuingrond, maar op steen, of een tafel.
S@nne:
29-02-2008
Bedankt Greenconnection voor je antwoord.
Cambria's, Miltonopsis, Miltonia, Cymbidium kunnen, dacht ik, naar buiten? en verder de Dendrobiums
ook? Ook de kleine soort (compactum)?
En ja, de planten die bij mij naar buiten gaan hangen hoog (er) redelijk beschut en zeker niet op de
grond.
Heb op dit moment een kleine Dendrobium met 17!! uitlopers ( alle bloemtakjes) Ik zal bij
gelegenheid een fototje maken hiervan.En een andere met een Keiki.
vr.gr. Sanne
Greenconnection:
29-02-2008
Alles wat je noemt, mag buiten, maar toch uitkijken met sommige Dendrobiums.
Joanna:
29-02-2008
De Dendrobiums van het type phalaenopsis blijven bij mij binnen en bloeien elk jaar. Krijgen
dezelfde behandeling als Phalaenopsis trouwens.
vrgr.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht