Keiki's op bijna dode phalaenopsis

Startpagina >> Overzicht forums >> Orchideeën forum >> Keiki's op bijna dode phalaenopsis
U bent niet ingelogd
Keiki's op bijna dode phalaenopsis
Mexx4u :
15-03-2008
Hey,

Vorige week heb ik een phalaenopsis uit de ijskoude veranda van mijn ouders gehaald. Werd gek toen ik hem zag: bladeren slap en geel en met vlekken, vol stof en spinnenrag. Toen ik de bladeren aanraakte, vielen ze er spontaan af. Het hart is echt rot, want nu staat er geen blad meer aan. Heb hem een paar dagen geleden nog gedompeld, maar dat is niet eenvoudig aangezien hij niet in zo'n uitlekpotje zit maar in een gewone bloempot. De plant heeft blijbaar ook een paar maanden al in de kou gestaan zonder water, dus eigenlijk geef ik de plant zelf op.

Maar hij heeft 2 keiki's op de overgebleven stengel staan. Als dat geen cry for help is... Ene ervan heeft zelfs gebloeid, want er hing een verdroogd bloempje aan. Die keiki's zou ik nog willen proberen oppotten, maar ik heb dat nog nooit gedaan. Ondertussen heb ik hier al veel gelezen over de lengte van de wortels en zo, maar er is nog iets dat ik niet begrijp: Ik zie alleen luchtwortels (enkele zijn de 5cm wel gepasseerd) en gewone bladeren (3 tot 7 cm, zien er niet uit, redelijk slapjes). Moeten er nog andere wortels zijn? Ik kan wel een stukje van de stengel mee oppotten want ze staan wel op een 10-tal cm van elkaar, maar ik begrijp niet wat ik dan in de potgrond moet steken. De luchtwortels moeten toch niet in de grond? Wat dan wel? Of zou ik misschien beter gewoon de keiki's nog wat laten sterken (in de hoop dat de wortels van de plant toch nog goed zijn) en de plant overpotten?

Hopelijk kan iemand mij helpen om het stukje verdriet dat ik zo graag wilde redden, toch nog verder te laten leven door de keiki's...

Groetjes,
Vanessa.

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Ontoelaatbare inhoud Ontoelaatbare inhoud melden