Twee stuks phalaenopsis (ong. 70-80 cm hoog) staan er bij mij, waarvan er 1 nu dode knoppen heeft,
terwijl er zich iets verderop dezelfde stengel kleinere, op het oog gezonde knoppen bevinden. De
andere phalaenopsis lijkt nog gezond te zijn met twee hoge bloeiende bloemstengels.
Mag (of moet) ik deze bruine/dode knoppen verwijderen van de stengel?
Ik heb beide nieuw aangeschaft en van beide de doorzichtige plastic binnenpot verwijderd en in een
hoge pot geplant. Beide potten heb ik eerst 3 kwart gevuld met hydrokorrels, daarna een laagje
potscherven en de orchideeën staan daar vervolgens weer bovenop in het speciale orchidee
grondmengsel van Intratuin (te koop in zakjes van 5 liter). De planten geef ik water op zo'n manier
dat de wortels nooit te nat zijn.
Hoe voorkom ik vanaf nu dode knoppen en stimuleer ik een levendige bloei?
Alvast hartelijk dank!
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Greenconnection:
02-03-2008
Het was beter geweest de planten niet te verpotten tijdens de bloei. Het overplanten in een dichte
pot is niet ideaal. Je kunt nooit zien hoeveel water er in de pot staat. Hydrokorrels nemen geen
water op en zijn echt geen oplossing. Zuurstofgebrek aan de wortels is het gevolg. De plant reageert
al met dode knoppen. Die kun je weghalen.
Lees ook: http://www.groeninfo.com/forum/14en29154en1/hoe_red_ik_een_phalaenopsis.html
Bourne:
02-03-2008
Dank voor je antwoord.
Dat hydrokorrels geen water opnemen wist ik, daarom ook de potscherven. Beide zorgen voor
waterafvoer onderin de pot.
De planten heb ik 2 weken geleden uit het tuincentrum gehaald.Kan ik de planten nog terug in potjes
doen? En zo ja, waar moet ik in het bijzonder op letten?
Greenconnection:
02-03-2008
Het lijkt me niet verstandig de planten nog weer te verplanten. Ik zou eerst maar de bloei afwachten
en daarna weer iets ondernemen. Kijk wel heel erg uit met watergeven. De wortels besproeien kan ook
en maakt het medium niet echt nat.
Succes!
Joanna:
03-03-2008
Ik zou ze terug in de plastiek potjes zetten want ze gaan binnen de kortste keren met hun voeten in
het water zwemmen. Telkens je gaat watergeven zakt het water naar onder en blijft daar staan. Het
wordt daar dan een vieze bedoening.
Zet ze in de plastiek potjes (werk voorzichtig zonder de wortels te beschadigen) en zet ze dan met
plastiek potje in de hoge pot met onderaan kleikorrels, dat kan je regelmatig nakijken en het
overtollige water weggieten.
vrgr
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht