Orchideeen redden

Startpagina >> Overzicht forums >> Orchideeën forum >> Orchideeen redden
U bent niet ingelogd
Orchideeen redden
Sterre20 :
08-04-2008
Ik heb 2 vragen over mijn orchideeen.
1. Ik heb een orchidee 10 jaar geleden aan mijn oma gegeven. Deze plant heeft jarenlang fantastisch gebloeid. Toen oma overleed en toen zijn er van deze plant takken geknipt en bij de kist gelegd. Ik heb de plant gekregen als aandenken. Ik wilde koste wat het kost deze plant redden. Destijds heb ik hem overgepot, want de aarde was bijna steen geworden. Maar de bladeren werden slap (mijn andere orchideeen doen het wel goed met dezelfde verzorging). Ik denk dat ik hem toen in te veel aarde heb gezet. De slappe bladeren werden geel en zijn er uiteindelijk af gegaan. Hij kreeg hele kleine nieuwe blaadjes, en mini luchtwortels, maar die bleven klein en werden aan het begin bruin en vielen eraf. Toen viel er tot overmaat van ramp nog een kussen op de nieuwe blaadjes en die zijn afgebroken. Nu is het niet meer dan een uitgedroogde stomp met verschrompelde luchtwortels erop ter grote van een speldenknop. Wat moet ik doen om de orchidee te redden, als hij nog te redden is! (Phaleanopsis)

2. Ik heb 3 orchideeen (Phaleanopsis) die het heel goed doen. Nu had ik er 1 die volop in de bloei stond. Ik had hem in een brede vaas gezet, uit de directe zon, wel genoeg licht. Nu heeft ie op de stengels een soort witte aanslag, een soort korstje lijkt het. Is dit een schimmel of zijn de stengels beschadigd door de vaas? Ik wil het graag weten voor het geval het een schimmel of een beestje is en al mijn andere orchideen er straks ook aan gaan.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Ik heb foto's gemaakt. Helaas heb ik geen goede camera! Maar ik heb mijn best gedaan.

Op de foto zie je de uitslag van de andere orchidee (vraag 2) gemarkeerd met een wit vakje.

30275

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Ontoelaatbare inhoud Ontoelaatbare inhoud melden