vraag : Ik heb een ficus, ik weet niet precies welk soort. Hij is ongeveer 60 cm hoog. Vorig jaar
ben ik nogal wat takken en bladeren verloren, waarscijnlijk doorat ik de plantenverkoper geloofde
toen hij zei dat de boom pas verpot was. Ik heb hem verpot en hij doet het weer, maar hij ziet er nu
zo 'dun' uit. Kan ik lange takken ongstraft terug snoeien? Zodat de vorm beter wordt?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Anoniem:
14-03-2004
Ik heb zojuist ook een Bonzai gekocht en was op zoek naar meer infornatie over het snoeien van deze
boompjes. Ik heb nog niets gevonden, maar zover ik weet, is het juist de bedoeling dat een Bonzai
gesnoeid wordt.
Als hij gesnoeid wordt, dan kan hij namelijk meer zijtakjes ontwikkelen. Ook heb ik gehoord dat de
Bonzai uitstekend te manipuleren is qua groeiwijze. Door middel van het spannen van ijzerdraadjes,
kun je de boom een soort van dwingen om in bepaalde vormen te groeien.
Iris3:
14-03-2004
Klopt allemaal. Ik heb zelf een beginnerscursus gedaan, en ik heb daar dat soort technieken ook
geleerd. Maar wat ik over deze bewuste Ficus graag zou willen weten, is of ik de lange takken
behoorlijk ver kan terugsnoeien zonder dat hij doodgaat. Ik heb het over ongeveer 30 cm, zodat hij
er niet zo pierig uitziet.
Maar in ieder geval hartelijk bedankt voor uw reactie.
Iris
De haan:
14-03-2004
Ficus kan in het algemeen tot op het kale hout teruggeknipt worden.
Iris3:
14-03-2004
Ik ga het erop wagen. Hartelijk dank
Anoniem:
10-04-2004
Enne.... wat is er van geworden?
Iris3:
11-04-2004
Ik heb de grote takken eraf gesnoeid, en de boom leeft nog. Ik heb het pas deze week gedaan, dus het
is nog te vroeg om te zeggen of de boom erop vooruit is gegaan. In ieder geval oogt hij compacter.
Het rare is dat sommige takken een zwarte kern hadden. Misschien is dat ook de oorzaak van het feit
dat hij vorig jaar zoveel blad verloor. Wat me ook opgevallen is is dat de kweker erg slecht met de
boom is omgegaan. Toen ik hem kocht zat het ijzerdraad ver ingegroeid in de takken. gelukkig heb ik
dat toen kunnen verwijderen zonder takken te verliezen.
Ik heb nu ook wat oude wonden kunnen bijwerken. Hopelijk gaat het vanaf hier beter. Ik heb een
poging gedaan een nieuwe foto toe te voegen, maar het is de vraag of dat lukt. Tips zijn zeker
welkom, en bedankt voor de belangstelling.
Arbo:
11-08-2004
over het algemeen mag je 1 derde van een boom jaarlijks snoeien dit heb ik zo in me vooropleidingen
geleerd de boom heeft namelijk net zoveel onder de grond nodig als boven de grond en dit kan hij
compenseren in een jaar
is er iemand die me kan vertellen hoe dat zit met bonzai dan
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht