Het is nu woensdag 5 mei.Ik sta op het punt om Echinocactus Grusonii te zaaien.Zijn er specifieke
verzorgingstips of problemen?
Graag advies.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Pieter_cactus:
05-05-2004
Eén van de gemakkelijkste cactussen om te zaaien. Geen enkel probleem dus.
Pieter
Ganjaman:
05-05-2004
Hoe groot kan deze cactus eigenlijk worden en hoeveel jaar heeft hij daar voor nodig?
Pieter_cactus:
05-05-2004
Hij kan behoorlijk groot worden. Maar als je rekent dat voor een grote plant van zo'n 30 cm diameter
in België al snel 20 jaar nodig is... En Nederland is waarschijnlijk niet beter ;-)
Pieter
Anoniem:
06-05-2004
Makkelijk, alhoewel. Ik heb eens een zaadbes uitgezaaid en het resultaat was niets. Ofwel was het
zaad niet goed ?
Ik vermoed dat de zaadjes nogal hard zijn en de schil eens in water moet geweekt worden. Maar in de
natuur gebeurt dit ook niet.
Sommigen steken eerst hun cactuszaad een tijdje in de diepvries.
Geduld moet je in ieder geval hebben voor ze gaan bloeien. Ze noemen niet voor niets
'schoonmoedersstoel'
Pieter_cactus:
06-05-2004
Ik vries mijn cactuszaden nooit in, behalve voor sommige Opuntia's en Pediocactussen. Cactuszaden
weken? Nog nooit gedaan en toch heb ik over het algemeen goede kieming (dit jaar rond de 60 soorten
uitgezaaid). Als je zaden uit een bes uitzaait is het probleem dat ze niet kiemden dat ze te vers
waren. Je moet ze eerst een tijdje laten 'narijpen' op een droge plaats. Minstens een maand zou ik
zeggen voor de meeste soorten.
Pieter
Albleroy:
30-06-2004
grusonii zaad zijn licht kiemers!!!
Voor hen die een zaaibakje hebben kan dit geen probleem zijn. Voor de beginners die dit willen
proberen kunnen ze als volgt te werk gaan.
Neem een potje (6x6) en vul dat met gezeefde cactus mengeling. Dit lichtjes aandrukken, en daarop
dan de zaadjes uitstrooien. Deze moeten dan lichtjes aangedrukt worden om een goed contact met de
aarde te hebben. Hieover strooi ik dan zeer dunnetjes een beetje kleine keitjes (aquarium) om de
vorming van mossen te voorkomen en ook de capilariteit te bevorderen, we bevochtigen de bodem.
Dan neem je het potje en een glashelder plastiek zakje. Je zet het potje in de bodem zodat het niet
kan omvallen en sluit het plastiek zakje af. Dan kun je het rustig op een zeer lichte en warme
plaats ophangen. Niet meer open doen gedurende de eerste drie weken. U zult zien dat dit werkt.
Indien je geen mogelijkheid hebt om een potje op te hangen dan heb ik een andere mogelijkheid. Neem
een vierkante pot (9/9 of 10cm/10cm), of een oude sterliseer pot. Vul deze pot voor 1/3 met grond,
strooi hier uw zaadjes op, lichtjes aandrukken en overstrooien met keitjes, goed benevelen zodat de
bodem goed vochtig is. De wekpot met rubber sluit U af met de gekende springsluiter, de bloempot
dekt U volledig af met plastiekfolie (keuken folie) . Let wel dat de pot goed en volledig, boven en
onder , gewikkeld is in de folie.
Zaden kiemen het best in een gespannen atmosfeer, en door de potten werkelijk potdicht af te sluiten
verwekken we deze omstandigheden. Na drie tot vier weken mag je de potten opendoen en houden we de
plantjes lichtjes vochtig .
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht