Als je aan 10 verschillende mensen vraagt welke en hoeveel meststoffen ze gebruiken krijg je 10
verschillende meningen.Ieder heeft verschillende ervaringen.Ik ben geneigd om al die
ervaringsdeskundigheden samen te bundelen en daaruit een soort grootste gemene deler te trekken.Dan
ben je zeker dat je een aantal zaken goed doet,maar toch vermoed ik dat voor vele verschillende
soorten verschillende voedingsbehoeften bestaan.Graag wat brainstorming over deze topic.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Anoniem:
07-05-2004
Je hoort effectief verschillende meningen omdat er nu eenmaal geen vuistregels zijn.
Er zijn mensen die hun cactussen liever 'hard' kweken en schaars zijn met alles (zoals in de
natuur). Er zijn er die hun cactussen 'opblazen met hormonen bij manier van spreken'.
Bij de 2 uitersten zal ze zelfs bijna niet meer zien dat het om dezelfde plant gaat.
Het is ook altijd goed om na te gaan waar de cactussen in de natuur voorkomen, wat hun standplaats
is. Lectuur is er wel op het internet en in cactusclubs te vinden.
Ikzelf geef schaars à gematigd meststof.
Af en toe geef ik ook 'superthrive'. Een amerikaans spul,niet echt een meststof , eerder een pep- en
wondermiddel om de planten wat meer leven in te blazen. Het is vrij duur en moeilijk te krijgen.
Tenzij je het rechtstreeks uit Amerika kan meebrengen
Dit is in ieder geval een interessant gespreksonderwerp.
Tom
Pieter_cactus:
07-05-2004
Er zijn inderdaad zoals Tom zegt geen echte vuistregels, behalve dan misschien dat de meststof
weinig stikstof moet bevatten. Veel hangt van de soort af, van het type grond, van je smaak, ... .
Een Gymnocalycium, Schlumbergera en Epiphyllum mag goed bemest worden. Mijn Copiapoa laui
daarentegen krijgt nooit bemesting en staat in de volle zon en nog groeit hij nog te snel naar mijn
zin. Een goede richtlijn is inderdaad te kijken naar waar de planten in het wild groeien. Ik probeer
dat ook zo veel mogelijk te doen.
Pieter
Ganjaman:
07-05-2004
Momenteel gebruik ik POKON.Op het flesje staat als dosering 10ml. op 1l. water,maar ik ben geneigd
om minder te geven.Is het trouwens waar dat je alleen VOOR de bloei en niet TIJDENS de bloei
meststoffen mag toedienen?
Wat ook op het flesje staat ook: nov-feb 1 maal per maand?!?Is dit onzin of niet?
Pieter_cactus:
08-05-2004
Van die vloeibare meststoffen gebruik ik dezelfde verdunning als aangegeven, maar slechts enkele
keren per jaar (bij mij gaat zo'n pokonflesje maar 2 gietbeurten mee, haha). Tijdens de winter staan
mijn planten droog en dan hebben ze uiteraard geen bemesting nodig! Als je ze per sé aan de groei
wil houden tijdens de winter met voldoende warmte en licht (véél licht), kan je altijd proberen om
ze dan te bemesten, maar ik ga het je niet aanraden. Schlumbergera bijvoorbeeld mag wel al eens
tijdens de winter bemest worden. En bemesten tijdens de bloei...hou ik geen rekening mee; anders zou
ik de ene week die cactus moeten bemesten en de week nadien die andere en wordt het een totaal
onoverzichtelijke boel. Ik zie trouwens ook niet in waarom niet bemesten tijdens de bloei. Het is
juist dan dat ze de meeste voedingsstoffen nodig hebben.
Pieter
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht