Zou iemand mij kunnen vertellen wat de naam is van deze cactus?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Anoniem:
26-05-2004
moeilijk te zeggen .. een opname van dichter bij zou helpen. ik vermoed dat het een (enigszins
doorgeschoten?) Echinopsis is .. maar dat is een beetje een gok.
Pieter_cactus:
26-05-2004
Inderdaad een beetje raargevormde Echinopsis.
Pieter
Cientje:
27-05-2004
Dank voor de reacties
heb hier nog een foto toegevoegd van de moederplant en enkele stekjes. het probleem is dat zij allen
de vorm lijken aan te nemen als voorgaande foto. een ander probleem is dat (wanneer het
daadwerkelijk om een echinopsis gaat) hij niet wil bloeien.
de moederplant heb ik nu al 6 jaar en die krijgt enkel nieuwe scheuten. is die plant nog te jong of
doe ik iets verkeerd bij de verzorging. graag jullie mening.
Cientje:
27-05-2004
Nog een foto
Pieter_cactus:
27-05-2004
Hallo,
Het gaat inderdaad om een Echinopsis en er is inderdaad iets mis mee. Dat hij zich zo vertakt is
niet normaal. Ofwel krijgt hij vééééél te veel stikstof in de mest, ofwel is hij door een mycoplasma
besmet. In het eerste geval zouden de gestekte scheutjes zich goed moeten ontwikkelen (tenzij je
weer teveel stikstof geeft), in het tweede geval zullen de stekjes zich al snel weer gaan vertakken.
Pieter
Cientje:
27-05-2004
Ok, hartelijk dank voor het antwoord.
Ik denk eerder dat het dat tweede zal zijn. Qua mest geef ik ze gewoon kant en klare cactusmeststof,
dit eens per maand de voorgeschreven hoeveelheid. (Denk dus niet dat dat teveel is of toch?) Maar in
het geval van die mycoplasma, is daar iets aan te doen? Heb er in feite ook nog nooit eerder van
gehoord?
Cientje
Pieter_cactus:
27-05-2004
Ik denk niet dat het te behandelen is. Dat zijn een soort bacteriën zonder celwand die de oorzaak
zijn van 'heksenbezems' in verschillende plantensoorten. De planten gaan er niet van dood of zo, ze
vertakken zich gewoon enorm veel. En de vertakking is ook anders. Een Echinopsis vertakt zich
normaal maar redelijk traag en de zijscheuten volgroeien eerst vooraleer die zelf gaan vertakken.
Bij aan aangetaste plant zullen er reeds snel zijscheuten op de zijscheuten ontstaan en zo kan je
ook wel het verschil zien.
Het is niet besmettelijk naar andere planten, tenzij je met luizen of zo zit die het kunnen
overbrengen. Ook via messen edm kan je andere planten besmetten.
Soms is het de 'bedoeling' dat de planten aangetast zijn, denk maar aan de monstrueuze Opuntia's.
Pieter
Pieter_cactus:
27-05-2004
O ja, die ziekte bij Echinopsis wordt ook wel de 'stekziekte' genoemd.
Cientje:
27-05-2004
thankx, heb weer iets bij geleerd :)
cientje
Parodias:
28-05-2004
wat niet wegneemt dat sommige echinopsisen van nature uit wel sterk spruiten :-)
Pieter_cactus:
28-05-2004
Dat wel, maar zo sterk als op die foto??? En geen bloei in 6 jaar... Ik denk niet dat in dit geval
het gaat over een normale vorm van spruiten hoor.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht