In verband met mijn e-mail van 25.05 aan "mesemvrouw" en alle
liefhebbers van deze planten , hier enkele fotos.alle planten zijn
zelf gezaaid en zijn tussen de 22 en 25 jaar oud.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Anoniem
groentje:
04-06-2004
Hallo Rik,
Ik vind deze Dioscorea elephantipes een echt fascinerende plant.
Maar is dit een moeilijke plant voor een beginnende cactus, succelenten liefhebber. En kan je die op
dezelfde plaats houden als je cactussen of vraagt die totaal andere omstandigheden.
Rik:
04-06-2004
Beste Anoniem Groentje.
t'Is zoals U zegt een fantastische plant.Ik heb hem gezaaid op 1 februari 1983! De afmetingen :
Diameter 25 cm.Hoogte 16 cm.Zoals U ziet een zeer trage groeier.Het zijn dan ook wat men soms
noemt
"generatieplanten",en kunnen dus zeer oud worden.Er komen ranken aan die tot 3m. lang
worden.De verzorging is absoluut niet speciaal of moeilijk. Gewone potgrond.In de groeiperiode vanaf
sep
tember geregeld water (regenw.),in de rustperiode vanaf maart de knol niet te sterk laten
uitdrogen.In de zomer mag hij in de zon,in de winter 10 graden.In de natuur wordt de caudex meer dan
1m. diameter.Ik ben dus nog gerust voor enkele generaties!De latijnse synoniem is ook
"Testudinaria elephantipes" of "Olifantspoot".Mij doet hij meer denken aan het
pantser van een schildpad.Indien U soms nog inlichtingen wil ben ik steeds bereid.Het is ook bekend
dat er zeer zeer weinig liefhebbers zijn die zich met zulke planten bezig houden.Misschien omdat ze
te traag groeien of uit schrik dat het niet zou lukken.Ik heb zelf een 15-tal zeer mooie exemplaren
caudexen en stamsukkulenten.
Anoniem
groentje:
07-06-2004
Dit is dus een wintergroeier die waarscheinlijk in de kas moet, behoeft die dan ook veel
bemesting?
Rik:
08-06-2004
Beste "anoniem groentje".gewone potgrond zoals ik geschreven heb.om de drie jaar grond
verversen.hierdoor zijn dus geen meststoffen nodig.als hij tot ongev.2 cm. van de potboord
komt,dan
maar eerst naar een grotere overgaan.zorg dat hij in de winter veel
licht heeft (daglicht.).bij mij staat hij in de veranda en daar hou ik de temperatuur tussen 8 à 10
gr.vermits ik met die plantensoort
ongeveer 25 jaar bezig ben,heb ik ook talloze experimenten ach-
ter de rug van cultuur in verschillende soorten substraten.Van
potgrond met klei en zand en weet ik nog.Maar het beste resultaat
blijkt de gewone alledaagse potgrond.Deze planten groeien eigenlijk in de natuur in arme grond en
soms met gesteenten (mineralen).Ze zijn dan ook minder mooi!
ze zijn zowat gelijk de mens,als hij goed eten krijgt zal hij groot
en sterk zijn,op water en brood zal hij alleen overleven.
jorik.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht