Hallo cactusliefhebbers,ik zou willen vragen welke potgrond ik het beste kan gebruiken voor
Lithopsen.op een website van een mesemliefhebber vond ik een recept nl. 1/4 klei,1/4 potgrond,1/4
grof zand en 1/4 kiezel.zijn er mesemliefhebbers die kunnen bevestigen dat dit een goed recept is of
die een andere mengeling (met succes)gebruiken?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Dany:
11-06-2004
mineraalhoudend substraat, dat voornamelijk uit grof zand, broze leem en losse, kiezelachtige
bestanddelen bestaat. Opp. bedekken met kiezelsteentjes, om de wortelhals te beschermen tegen water.
Eerste 3 jaar jaarlijks verpotten, nadien als de pot te klein wordt. alles gevonden in zelfde
boek.
groetjes Dany
Dany:
11-06-2004
mineraalhoudend substraat, dat voornamelijk uit grof zand, broze leem en losse, kiezelachtige
bestanddelen bestaat maar zeker GEEN humus. Opp. bedekken met kiezelsteentjes, om de wortelhals te
beschermen tegen water. Eerste 3 jaar jaarlijks verpotten, nadien als de pot te klein wordt. Alles
gevonden in zelfde boek.
groetjes Dany
Yellowman:
11-06-2004
Wat is eigenlijk de definitie van humus?Valt potgrond daar ook onder?En nog iets,beste Dany,wat
staat in dat boek over de bemesting van Lithops?
Mesemvrouw:
12-06-2004
lithops groeit traag is mijn ervaring en ze houden niet van verpotten-de wortels mogen niet gekwetst
worden, ik zou ze zo
lang mogelijk in de pot laten en pas verpotten als ze mekaar echt
verdringen-ikzelf gebruik als substraat :kruimelige leem, fijne
lava,bimskies of grit,niet te veel potgrond en dek af met quartz-
zand-met bemesting zou ik pas beginnen na 2 maanden en dan nog
zeer verdund en slechts af en toe.Ik wens je in ieder geval succes,
hoe je er ook aan begint.Er zijn verschillende goede boeken over
lithops o.a. van Desmond Cole, een grote meneer in dit domein.
Cientje:
12-06-2004
Hallo,
heb ook een vraagje omtrent lithops.
Nl hoe krijg je zo'n plantje in bloei. Heb enkele exemplaren die al gesplitst zijn en serieus in
omvang zijn toegenomen, maar ze hebben nog nooit gebloeid. Bijkomende vraag die er waarscheinlijk
veel mee te maken heeft: hoe vaak moet je ze water en bemesting geven.
Dany:
13-06-2004
Hallo, humus is eigenlijk een afbraakprodukt van afgestorven, door schimmels en bodembacteriën
bewerkte restanten van planten, in dit proces is veel water nodig. Aangezien Lithops in zeer droge
gebieden leven komt er daar geen humus voor.
Lithops moet je voedselarm kweken of een klein beetje minerale voeding. Ik geef 1 keer cactusvoeding
in het jaar met samenstelling 1-8-10.
Voor Cientje je geeft veel te veel water. De vensters van je lithops moeten gelijk zitten met de
grond. Ik geef pas water nadat de vorige blaadjes volledig op gedroogd zijn, dan is het ongeveer al
mei, dan nog eens in juni en juli en soms nog eens in augustus afhankelijk van het weer en als je
dan een beetje geluk hebt ga je in september-oktober bloemen hebben en dan zeker geen water meer tot
volgend jaar.
Jan gielkens:
06-07-2004
hallo allemaal, ik ben een beginnend liefhebber van de lithops en mijn veel gestelde vraag is,:
wat is nu de juiste manier van water geven en met welke hoeveelheden moet ik dat doen?
Vochtig, nat, sproeien of gieten, mesten?
Wie kan mij daar antwoord op geven zodat ik mijn lithopsen goed kan verzorgen en er een mooie hobby
van kan maken.
b.vb.dank
groetjes,
Jan
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht