Hallo, dit is een berichtje voor alle mesemhouders:is het mogelijk om een lithops met een conophytum
te kruisen?of evt. met titanopsis?.ik ga trouwens een ander experriment doen:een rode
sempervivum(waarsch.roze bloemen) kruisen met een andere
sempervivumsoort(lichtgeelgroenbloeiend).hoop dat ik de pollen van de groene een paar
dagen(weken)kan bewaren,want die heeft al voor 50% gebloeid(10 v/d 20 bloemen)en die andere bloeit
nog niet(ik schat nog zo'n 10-14 dagen vooraleer die bloeit).
groetjes
yellowman
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Albert:
15-06-2004
goede avond,
normaal gezien zouden deze kruisingen zonder resultaat zijn, maar het blijft altijd het proberen
waard, men weet maar nooit.
Wat betreft het laattijdig bestuiven. Neem een proefbuisje of een klein glazen flesje, in de bodem
leg je er wat silicagel in (je weet wel deze kleine zakjes die ze bij allerhande electro materiaal
steken om de vochtigheid op te slorpen) Neem dan met een oorkuisertje (je weet wel die stokjes met
wat watten op de uiteinden) en met dit stokje ga je stuifmeel verzamelen op de reeds bloeiende
bloempjes. Let wel deze bloempjes moeten eerst stuifmeel rijp zijn, d.w. zeggen na twee of drie
dagen bloei geven ze enkel hun stuifmeel. Dit verzamelde stuifmeel kun je dan bewaren in het
gesloten flesje of proefbuisje in je koelkast.
Je kan er met zekerheid enkele weken later gebruik van maken om een andere bloem te bestuiven.
Veel geluk,
Albert
Yellowman:
19-06-2004
Welke kruisingen zouden zonder resultaat zijn,beste Albert?Ook die v/d Sempervivums?Ik kan toch bvb
2 rozebloeiende met elkaar kruisen?:-) Of niet?
Albleroy:
21-06-2004
Intergeneric kruisen zal wel geen probleem opleveren.
Albert
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht