Hallo,ik heb iets interessant gevonden van mijn moeder:een vorig jaar aangekochte fles
geraniummeststof(vloeibaar)met zeer interessante npk-waarden nl.:
** 5% stikstof totaal waarvan:-1% nitraatstikstof
-4% ureumstikstof
** 10% fosforzuuranhydride(p2o5)
** 15% kaliumoxide(k2o)
ik dacht dat deze meststof wel eens geschikt zou kunnen zijn voor de voeding van mijn
cactussen,alleszins voor de bloeiende of is deze meststof te sterk?.mijn cactussen die ik in maart
verpot heb kunnen nu wel wat voeding gebruiken,maar misschien kan ik beter voor de eerste keer dit
jaar echte cactusmeststof gebruiken?(pokon,4-7-7)heeft iemand hie een mening over?en
jij,pieter,welke meststof gebruik jij?bij cactussen en vetplanten vzw verkopen ze samengestelde
meststoffen met 3 verschillende npk-waarden,voor de verschillende groei-en rustperiodes tijdens het
jaar.ik denk dat ik mij die ga aanschaffen.
foto:mijn aloe reitzii
Trouwens,weet iemand iets over de grond,voedings-en waterbehoeftes voor een aloe reitzii?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Anoniem:
17-06-2004
alle stikstofarme combinaties zijn ok .. er zijn er zo een aantal "bekende" bij
cactusliefhebbers oa tomatenmeststof ook als ik mmij niet vergis :-)
geef echter geen fortuin uit aan meststoffen, ge riskeert pompoenen te kweken ipv cactussen :-)
:-)
Pieter_cactus:
17-06-2004
Momenteel ben ik aan een flesje pokon bezig. Hangt er wat van af wat in in m'n handen krijg. Soms is
het meststof speciaal voor cactussen, dan weer voor andere planten. Als de NPK-verhoudingen maar
ongeveer in orde zijn. En neem er misschien best eentje met spore-elementen.
Pieter
Yellowman:
17-06-2004
Wat is eigenlijk de houdbaarheidsdatum van zo'n meststofflesje?Er staat namelijk niets op.
Yellowman:
17-06-2004
Hallo,kan je eigenlijk verschillende vloeibare meststoffen mengen?Of kunnen er dan schadelijke
reacties of zo optreden?Ik ben geen chemicus,maar misschien weet Pieter hier iets over.
Anoniem:
17-06-2004
waarom zou je meststoffen willen mengen ? je riskeert in een totale "schemerzone" terrecht
te komen ..
de voedingszouten zijn door de fabrikant uitgebalanceerd samen met andere componenten om een
doorzichtige waterige oplossing te vormen. door te mengen riskeer je deze balans te verstoren
waardoor sommige componenten gaan neerslaan (mengsel wordt troebel) wat het mensel eigenlijk min of
meer onbruikbaar maakt ..
Yellowman:
17-06-2004
O.K.Bedankt.Ik wou een beetje Pokon mengen met geraniummeststof,omdat er in de Pokon sporenelementen
zitten en omdat er in de geraniummeststof veel potas en kalium zit .Leek mij wel een goede
mengeling,maar blijkbaar is het niet mogelijk.
Pieter_cactus:
17-06-2004
Als je per sé beide wilt gebruiken, neem dan de ene keer pokon en de volgende keer die
geraniummeststof.
Mengen zou ik inderdaad ook niet aanraden omwille van de hierboven aangehaalde redenen.
Pieter
Sonja:
17-06-2004
Ik gebruik tegenwoordig water van het aquarium. Als het water verwerst wordt hou ik een ton appart.
Daar zit al een hele hoop stoffen in. Ik gebruik op dit moment geen pokon moet ik dat toch
gebruiken? Ik wil liever geen water meer uit de kraan gebruiken omdat wij hier zo hard water
hebben.
Groetjes Sonja
Anoniem:
17-06-2004
aquariumwater is ok .. idd eigenlijk geen meststof meer nodig ..
Madeleen:
19-06-2004
Over de houdbaarheid: laatst vond ik een verloren flesje vloeibare cactusmeststof dat een paar jaar
oud is. Het rammelt. Blijkbaar gaan naar verloop van tijd bepaalde stoffen neerslaan. Dus als je
flesje klotst kun je het nog gebruiken.
Yellowman:
19-06-2004
Bedankt Madeleen ;-) Goede tip :-))
Anoniem:
20-06-2004
na jaren gaan de stoffen in het flesje meststof kristaliseren omdat het water verdampt .. mijn
ervaring is echter dat water toevoegen en dan schudden meestal niet meer helpt schijnbaar
kristalliseren verschillende zouten samen uit en die vormen een schier onoplosbaar komplex ..
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht