Hallo, ik zou willen vragen of je van een echeveria een bladstek kan nemen.Ik heb in maart al 2
uitlopers verwijderd en uitgeplant,maar ik zou er nog een paar willen kweken.En dan heb ik nog een
vraagje:ik bezit enkele Sempervivumsoorten waarvan ik elk jaar uitlopers kan 'oogsten'.Die kleine
plantjes zijn verbonden aan de moederplant met een stengel.Die stengeltjes zijn na het afknippen een
paar cm.lang.Nu is mijn vraag:is het beter dat je die stengeltjes kort afknipt of dat je ze zo lang
mogelijk laat?Bij een paar 'jongen' van een Echeveria,waarvan ik de kleintjes in maart gescheiden
heb,heb ik vastgesteld dat alleen aan de onderkant worteltjes gevormd waren,en niet op de rest van
het stengeltje.Ik heb het gevoel dat ik die stengeltjes best redelijk kort afknip,want anders zit je
direct op de bodem van het bloempotje,en wortels groeien naar onder.Je begrijpt wel wat ik bedoel.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Cientje:
19-06-2004
Ivm de sempervivum:
op de kwekerij waar ik vroeger werkte, lieten wij bij het stekken altijd een stengeltje zitten van
+/- 1cm lang. Dit enerzijds omdat de stek dan beter blijft zitten in de aarde en anderzijds heb je
bij de hele kleine stekjes minder kans dat ze onderaan beginnen rotten, wat soms dan doorloopt naar
het hartje van de plant (omdat de wond zich dan niet rechtstreeks aan de plant bevind). Maar de
lengte van het stengeltje speelt dus infeite geen rol.
groetjes
Yellowman:
19-06-2004
Bedankt Cientje
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht