Beste mensen,ik heb een paar vraagjes over mijn rode Gymno mutant: **Welke onderstam zou ik het best
kunnen gebruiken om
een paar scheuten van de 'hibotan' op te enten?
** De onderstam nu is een H.undatus.Kan die dienen als
definitieve onderstam?
** De H.undatus is een subtroop,terwijl gymno's in heel
andere gebieden als de Hylocereus groeien,dus nu is
mijn vraag: hoe verzorg ik deze plant(en) het best,
qua grondsamenstelling,watergift,zon/schaduw,
bemesting,...
Alvast bedankt voor de reactie(s)
Marc
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Parodias:
02-07-2004
hylocereus is een onderstam waar je zowat alles kunt op enten. daarbij verzekert hij een
ongelofelijk snelle aangroei van de ent. Meestal is het in ons klimaat niet zo een goed definitieve
onderstam wegens zijn afkomst en daaraan verbonden zijn kou (en tocht!) gevoeligheid. Je zal dus
moeten op zoek gaan naar een iets robustere onderstam .. zelf ben ik geen groot "enter"
(eigenlijk geen, ttz wortelecht of niet :-)) dus 'k heb geen idee wat ik voor dit rode bolletje zou
moeten aanraden.
Hylocereus groeit voortreffelijk met goede grond ttz ongeveer om het even wat als 't ie maar warm en
vochtig genoeg staat .. probleem is de winter natuurlijk .. :-)
Albleroy:
02-07-2004
U kunt altijd wel eens proberen op een justberti maar een enting op een stuk van een Opuntia ficus
indica geeft ook steeds goed gevolg
Schlumbergeradi
ck:
02-07-2004
Hoe gaat dat enten? Leg je het bovendeel gewoon op de stam? Niet je het vast;-)
En waarom wordt 'hibotan' geent? Slechte voet?
Schlumbergeradi
ck:
02-07-2004
Er is geloof ik ook een gele variant van 'hibotan' . Iemand al op het idee gekomen om de rode en
gele samen op één stam te enten? Dus een bonte 'hibotan'.
Parodias:
02-07-2004
enten in een notedop :
van de onderstam wordt een stukje van de kop afgesneden en dan verder schijfjes tot de centrale
vaatbundel duidelijk zichtbaar is, dan wordt nog een dun schijfje afgesneden dat men op de stam laat
liggen om uitdrogen te voorkomen.
van de entling wordt de onderkant afgesnedn en zo nodig vlak gesneden. dan worden de twee delen op
mekaar gezet zodanig dat de centrale vaatbundels van beide planten mekaar kruissen. de entling wordt
nu bij middel van elastiekjes (onder de pot door) og gewicht jes of een stuk nylon panty, onder
lichte druk op de entstam gehouden. het ganse circus wordt dan te vergroeien gezet op een warme
lichte plaats zonder direct zonlicht ... als ze goed vergoeien dan zie je dat wel snel genoeg .. als
je de ent er na een dikke week kunt afduwen is het mislukt :-)
ik zei dus .. in een notedop .. en ik ben eeen wreed slechte enter :-)
Yellowman:
03-07-2004
Kan een P.spathula niet voor definitieve onderstam dienen?
Parodias:
03-07-2004
Hmm . dat is een kwestie van smaak :-) eerstens .. dit type onderstam "jaagt"
verschrikkelijk ttz de groei is dan wel spectaculair maar op den duur krijgt de ent toch een
onnatuurlijk vorm (een islaya zag er op den duur uit als een lang gerekte peer :-)) en daarbij is
pereskiopsis alsook pereskia redelijk kougevoelig. in ons klimaat zeker een probleem daarbij komt
dat men op p steeds redelijk hoog ent zodanig dat uwe plant er na verloop van tijd uitziet lijk
"brussel op e stokske" :-) niet erg mooi dus .. als ge daar allemaal mee kunt leven geen
enkel probleem :-)
ik ent eigenlijk nooit maar ik houd van lage entingen op een trager groeiende onderstam ttz ene die
het ritme van de ent volgt, die kan men dan later mee in de aarde stoppen zodat die na verloop van
tijd bijna "oplost" ..
't is maar een idee :-)
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht