Hoi ik heb wat gezocht op het internet en voor deze plant heb ik besloten dat zijn naam Astrophytum
Asterias (cv Ruri Kabuto) is. Klopt dit? Trouwens, hoe zit het met de hoofdletters in de namen van
cacti? Moet enkel het eerste woord een hoofdletter hebben, of alle woorden?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Simonia:
16-03-2005
Het lijkt volgens mij op een lophopora
Parodias:
16-03-2005
ik gok ook op Astro. asterias .. een van die "vlokloze" cultivars waarschijnlijk ..
mvg
Willy
El brujo:
16-03-2005
Ik denk niet dat het een lophophora zou kunnen zijn. Groeien die niet verschrikkelijk traag?
bijgevolg: duur? Ik heb er maar 1.5 euro voor betaald ofzo.
Bedankt voor de reacties
Parodias:
16-03-2005
Hmm ... ik ben zo niet meer op de hoogte van de prijzen voor Lophophora maar als je maar 1.50
betaald hebt en 't is een Astr. asterias dan denk ik dat je wel een goede zaak gedaan hebt want ik
denk dat die zo mogelijk nog duurden zijn dan Lophophora :-)
mvg
Willy
El brujo:
16-03-2005
Wel, lophophora williamsii van 1 jaar kost zo'n 5 tal euro dacht ik. en die hebben maar de grootte
van een 5 cent stuk. Tis te hopen dat ik een koopje gedaan heb.
Wel heb ik gemerkt dat hij wat geelachtig begint te worden langs onder. Misschien te veel water?
Ik heb gelezen ergens dat te oude varieteiten van astrophytums plots kunnen doodgaan. Klopt dit?
Parodias:
17-03-2005
dit zijn typisch soorten met
a) "watervrees" dus heel spaarzaam gieten
b) "turfvrees" ttz ban alle turf uit je potgrond en vervang die door ergens wat leem te
gaan "scheppen" meng dat met minstens 80% grof steenachtig materiaal, best een mengsel van
grof "rijnzand" (scherp metserszand) en steentjes tot 8mm diam in een 50/50 verhouding.
lava en dergelijke kan men gebruiken maar niet te veel omdat het ook water opslorpt.
Dit werkt meestal stukken beter voor waterschuwe soorten dan de klassieke "potgrond"
grondmengsels (en niet enkel voor de waterschuwe, eigenlijk voor alle cactussen als men de
verhouding grof/fijn maar een beetje aanpast, met voorsommige soorten toch een spoortje
"potgrond")
HTH
mvg
Willy
Francis:
17-03-2005
Willy, ik zit keer op keer je postings met verbazing te lezen!!! Is dit nu weer gewoon parate
kennis, of zoek je het even snel op in een boek? In beide gevallen respect.
groetjes
Francis
Parodias:
18-03-2005
LOL Francis .. 't is "helaas" parate kennis .. ik ben dan ook bijna 30 jaar (mijn vrouw
zegt "obsessief"!) met catussen bezig en ik ben al die jaren het experimenteren niet uit
de weg gegaan. dat leverde veel, heel veel vallen en weer opstaan op :-) .. en wat belangrijk is
voor de "gekke" liefhebber is : praten met mensen, met heel veel mensen in binnen en
buitenland vooral met al die liefhebbers die in de cactuslanden gereisd hebben of er zelfs wonen.
dan kom je pas dingen aan de weet en dan vraaag je je soms ook af of al die cactusboekkenschrijvers
ooit wel eens een cactus opgekweekt hebben ... en jezelf afvragen of ge goed bezig zijt :-) .. niet
te snel tevreden zijn met de resultaten en dan verbaasd zijn dat door je andere denkwijzen je plots
gemakkelijker en beter al die moeilijke soorten toch kunt kweken in ons klimaat .. :-) (op de club
heeft men lang met mij gelachen over mijne "steengrond" .. tot ze de resultaten begonnen
te zien haha, toen begonnen ze stiekum zelf een hoop stenen in hun potgrond te mengen .. als
experiment zogezegd :-) maar ik heb daar geen enkel probleem mee !)
tot zover de filosofie ! haha !
mvg
Willy
Pieter_cactus:
18-03-2005
Hallo,
Ik denk eerder aan een Echinopsis subdenudata. Een rurikabuto zal het wel niet zijn hoor, tegen dat
je die zal vinden in de bloemenwinkel...
Pieter
Parodias:
18-03-2005
Pieter dat is ook nog een mogeijkheid .. de zeer wollige areolen vind ik echter wel heel curieus
zeker voor een commercieel exemplaar ... via een google zoektocht voor A asterias vond ik een paar
fotos die verdacht veel gelijken op de foto hier ..
De bloemen zullen het ultieme bewijs moeten leveren .. :-)
mvg
Willy
El brujo:
18-03-2005
Haha zoveel dispuut over mijn cactusje... :) We zullen zien of hij dit jaar zal bloeien. Ik heb er
over geinformeerd in de winkel en die mevrouw zei dat ze al haar cactussen aankoopt van een
hobbykweker, misschien dat ze dan toch niet zo commercieel zijn als bij beroepskwekers.
El brujo:
18-03-2005
Pieter, je kan wel gelijk hebben, ik vond deze foto op http://www.pflanzenbuch.de/ van de naam die
jij zegt:
Parodias:
18-03-2005
yep .. Pieter heeft gelijk ... 't is een Echinopsis ...:-)
mvg
Willy
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht