Mijn naam is Angelique. Sinds een paar maanden ben ik in de ban van cactussen. Het begon met een
bezoek aan intratuin. Daar heb ik een aantal verschillende minicactusjes gekocht (natuurlijk zonder
naam!) Inmiddels ken ik nu een aantal cactusjes bij naam.
Al enige tijd ga ik op het forum verschillende vragen en antwoorden bij langs. Als beginner kan ik
namelijk alle hulp gebruiken die ik kan krijgen. Een van mijn vragen is deze: welk basisrecept voor
substraat kan ik het beste gebruiken? Wat zijn de recepten voor een humusrijk substraat, een basisch
substraat en een mineralistisch substraat? Ik zoek me rot op internet maar word daar niet veel
wijzer van.
Groetjes, Angelique
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Pieter_cactus:
05-04-2005
Hallo,
Een eenduidig recept bestaat er niet, maar op onderstaande site staat heel veel info.
http://www.cactuspro.com/article021.html
Groetjes,
Pieter
Opuntia:
05-04-2005
Bedankt voor de snelle reactie! Helaas spreek ik geen frans, wel engels. Weet u ook een nederlands-
of engelstalige site met deze info?
Gr. Angelique
Parodias:
05-04-2005
Hallo Angelique,
Welkom bij de "freaks" :-)
Als beginnelinge zou ik mij niet al te veel het hoofd breken over alle mogelijke
grond/substraatsamenstellingen maar hou je aan een paar algemene regels dan kan het niet fout
gaan.
- het substraat moet vrij draineren ttz water moet er vrijwel vlot door lopen. dat bekom je door aan
de grond zeker 50% grof "steenachtig" materiaal toe te voegen (5-8mm doormeter). Dit
materiaal kan men dan nog onderverdelen in "materiaal dat water bindt" ttz poreus
materiaal bvb lavakorrels, baksteengruis etc . of materiaal dat dit niet doet bvb grind, kiezel etc
..
Voor de andere 50 valt men terug op de klassiek potgronden die helaas vandaag de dag zuiver uit
turfsoorten bestaan. Een beginnersrecept kan bestaan uit het opsplitsen van die overige 50% in 1/3
potgrond, 1/3 leem/kleigrond + 1/3 grof, scherp zand (rijnzand, niet het fijne gele zand dat koekt
nl vast)
Met deze samenstelling kom je al een heel eind. Als je later meer ervaring krijgt in het herkennen
van specifieke noden van de planten samen met hun eigenschappen en groeiplaatsinfo, dan kan je zelf
gaan experimenteren met meer of minder van het ene of het andere. Om tot zolang verstoken te blijven
van de vreugde van de kweek is een beetje te gek natuurlijk ... dus proberen maar en veel plezier
!
mvg
Willy
Nysen:
08-04-2005
Hallo Angelique,
Een hele berg beginnersinformatie kan je krijgen op de sites van de verschillende
cactusverenigingen.