Kent iemand de naam van deze plant en hoe is de plant te verzorgen?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Ben d.:
13-04-2005
Beste,
voor zover de foto me toelaat te oordelen, lijkt het me een graptopetalum paragayense of
graptopetalum urugayense te zijn (afhankelijk van de bladdikte, de ene heeft dikke blaadjes, de
andere dunnere). De verzorging: koude overwintering, anders bloeit hij niet, evt wel af en toe eens
benevelen, maar dat is niet noodzakelijk. Vanaf de lente: kan in de volle zon staan (dan verkleurt
hij ook mmoi bordeaux - rood), veel water, maar steeds de pot laten uitdrogen vooraleer water te
geven. Hang hem best niet in de wind: dan komen vele blaadjes los, waardoor hij er een beetje zielig
gaat uitzien. De potgrond: beter mineraal dan humusrijk (owv het uitdrogen). Een hele makkelijke
plant!
Groeten,
Ben.
Ben d.:
13-04-2005
De foto is wel niet duidelijk genoeg om hier met 100% uitsluitsel over te geven, dus het kan goed
zijn dat ik er naast zit.
Misschien heeft iemand anders nog een idee...
Lindake:
13-04-2005
Bedankt Ben voor de uitleg.
Hier nog een andere foto van de plant (misshien zie je het nu beter).
De koude overwintering: is rond de 12° C koud genoeg? En indien niet: welke temperatuur ongeveer?
Staat de plant er nu goed bij en indien niet wat zou ik verkeerd gedaan hebben, denk je.
alvast bedankt
Ben d.:
13-04-2005
Hej,
ik ben het nog steeds niet 100% zeker, maar het lijkt me toch een graptopetalum te zijn. 12 graden
is meer dan ok, maar minder mag ook: de mijne hebben 6 graden, zonder enig probleem, overleefd...
Hij ziet er trouwens goed uit, je hebt niks verkeerds gedaan: dat hij onderaan zijn bladeren
verliest, is normaal. de rozetten zijn wel heel compact, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met
een minder uitbundige groei.
Groeten,
Ben
Lindake:
14-04-2005
Nog eens bedankt Ben voor je goede uitleg.
Hierbij nog een foto van een andere plant. Is dit van dezelfde soort dan? En zie je die stipjes??
Kan dat kwaad?
Linda
Ben d.:
14-04-2005
Hej
dit is duidelijk een andere soort (let op de vorm van het blad - iets als een echeveria of zo? ik
kan het niet plaatsen).
Groeten,
Ben.
Stevzn:
16-04-2005
Dat is zeker een echevaria (Ik denk een fiks gegroeide 'Perle von Nurnberg'. Is de top van de rozet
paars?)
Lindake:
16-04-2005
Neen, de top is gewoon groen .
Hierbij een hopelijk duidelijkere foto.
Mag ik nog een paar vragen over deze plant.
1 Deze plant is normaal grijsgroen. Ik heb het niet kunnen laten om deze plant af te stoffen omdat
er een paar witte plekken op watern
En (zoals je op de foto ziet): nu is de grijze glans grotendeels weg. Kan dit kwaad?
Welke is de bloeiperiode van deze plant?
Stevzn:
17-04-2005
Lindake,
Het betreft hier een Echeveria gibbiflora (var. typica denk ik). Het afstoffen van de bladeren is
wel geen goed idee geweest aangezien op de bladeren een waslaag ligt die voor de grijze kleur zorgt
en die de plant beschermt tegen de volle zon.
Lindake:
18-04-2005
Mag de plant nog in de zon staan?
Komt die waslaag nog terug, denk je?
Stevzn:
20-04-2005
Ik heb zelf zo eens de waslaag verwijderd (ook uit onwetendheid) en mijn plant heeft dit niet
overleefd :-( Voor alle veiligheid toch maar eens aan een stekje denken ;-)
Lindake:
21-04-2005
Bedankt Stevzn voor de goede tip. Zal het zeker doen.
Linda
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht