Gegroet iedereen,ik heb sinds enkele weken een zwarte vlek op een scheut van mijn Trichocereus.Ik
heb enkele maanden geleden al de toppen van de scheuten moeten afsnijden omdat ze zwart verkleurd
waren.De moederplant schijnt geen last te hebben van dit soort vlekken.Ik meen een tijdje geleden
ergens vernomen hebben dat zoiets ZWARTROT zou kunnen heten.Ik zal maar best de scheut afsnijden
onder de vlek zeker?Kan iemand mij vertellen wat dit is en hoe ik vermijden kan dat dit op de andere
planten zich voort verspreidt?Ter informatie:deze planten hebben dit voorjaar nog maar 1 keer water
gekregen.In de winterrustperiode hebben ze op mijn slaapkamer gestaan,waar de temperatuur praktisch
nooit onder de 15-17° zakte.Graag wat advies....
Groeten,
Marc
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Parodias:
28-05-2005
Zie Azurocereus ayacuchensis draadje .. als het echt zwartrot is dan is je plant nu reeds
gereduceerd tot een pak zwart, waterig snot :-) denk ik .. kwestie van je wat moed te geven :-) maar
wat ik bedoel is : als het zwartrot is moet je onverwijld het mes hanteren en proberen de plekken
weg te snijden, afhankelijk van wat dit beeld oplevert moet je eventueel heel snel hardhandiger
chirurgie toepassen ander is alles reddeloos verloren :-)
Ik heb ooit nog planten met zwartrot behandeld met zeer hoge dosissen "chinosol" maar dat
soort waaghalzerij is enkel voor de gekken weggelegd :-)
mvg
Willy
Francis:
31-05-2005
En ik heb de mijne helemaal in plakken gesneden, zonder enig resultaat. Maar 1 scheut heeft
inmiddels weer wortel geschoten en op een 2e heb ik goede hoop. Niet te lang aanzien dus en vooral
wat moed houden.
groetjes
Francis
Parodias:
02-06-2005
ja 't is frustrerend he Francis .. je moet gokken of de besmetting erg uitgebreid is en je kan
weinig of niets "zien" maar mijn ervaring is dat als je de vlek aan de buitenkant ziet dan
moet je onverwijld het mes hanteren en dan nog eindigt het dikwijls met salami schijfjes .. niets
aan te doen helaas ..
mvg
Willy
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht