Schimmel bestrijden op nieuwe stekjes

Startpagina >> Overzicht forums >> Cactussen en vetplanten forum >> Schimmel bestrijden op nieuwe stekjes
U bent niet ingelogd
Schimmel bestrijden op nieuwe stekjes
Johnsmith :
11-03-2007
Ik zet vaak stekjes van vetplanten - na enige dagen drogen - op vochtige Seramis korrels of op vochtige aarde.
Maar zo'n 20% gaat na enkele dagen schimmelen net voordat er wortels uitschieten.
De schimmel er af wrijven en laten drogen en dan opnieuw in het bakje helpt soms.

Maar weet iemand van u wellicht een ''anti-schimmel middeltje'' waar ik de stekjes in kan dippen?

De schimmel komkt alleen op het uiterste puntje van de stek dat in de vochtige korrels steekt.
De korrels zijn niet zeer nat, gewoon een beetje vochtig.
Het geheel staat in een verwarmd bakje (18 a 20 gr C) en ik laat de deksel af en toe open.
Dat verwarmde bakje werkt goed trouwens, kostte me niks (oud lampje + bakjes vd oliebollenkraam + oude thermometer) en het 10 W lampje kost maar 1 euro per maand aan electra. Even enkele dagen de hoogte vd lamp aanpassen tot de juiste temp bereikt is en voila. Zie foto's.
Wel de lamp erg goed vastgemaakt met schroeven en ijzerdraad want hij mag natuurlijk niet omvallen ivm (klein) brandrisico!

Ik heb wel eens gelezen dat houtskool zou helpen? Klopt dat?

Alvast zeer bedankt!

John

25025

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Ontoelaatbare inhoud Ontoelaatbare inhoud melden