Ik heb vier clematissen geplaatst, twee om iedere paal van mijn tuinhuis.
Nu las ik dat omwille van de verwelkingsziekte je de clematis 15 cm dieper moet planten dan dat hij
in de pot zat.
Dat heb ik niet gedaan en nu dacht ik dat er twee dood waren gegaan hieraan. Ze waren helemaal
bruin.
Echter nu krijgen ze ieder weer een groen takje zie ik.
Wat moet ik nu doen.... ze toch nog dieper planten neem ik aan.
Maar wanneer?
Heeft iemand nog tips voor de verzorging van clematis?
Groeten
sandra peeters
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Anoniem:
08-09-2005
Dag Sandra
Heb er zelf zo ongeveer een 60tal staan, en elk jaar gaan er wel een paar "dood". Ofwel
herzet je ze als ze blijven doodgaan, maar best eerst proberen van zodra je ziet dat er een takje
slap hangt dit afknippen tot op de grond, zelfs al knip je de ganse struik af als het nog een jong
plantje is. Normaal gezien zal de plant terug uitschieten na een tijdje. Kijk ook eens op
www.plantshop.be voor verdere tips
Ton hannink:
08-09-2005
Aan verwelkingsziekte is niets te doen. Na jaren kan een clematis hier over heen groeien. In
Engeland is hier een studie naar gedaan en het is gebleken dat de meeste verhalen in de boeken
fabeltjes zijn. Een zeer zeer goede remedie is om clematissen aan te schaffen die niet bevattelijk
voor deze ziekte zijn. Dit zijn de klein- tot middelgrootbloemigen. Een goede lijst staat op de site
van de internationale clematisvereniging. Dus koop goede soorten!!!!!
Ton hannink:
08-09-2005
Hier is de site: http://dialspace.dial.pipex.com/clematis/beglist.htm
Anoniem:
08-09-2005
Bedankt.....
ik kijk even hoe deze het verder doen maar ik zal de site zeker bij mijn favorieten zetten voor de
zekerheid.
groet
sandra
Anoniem:
08-09-2005
eeeeeeeh bij de weg.....
zijn alle clematissen op deze site goede soorten?
groet
sandra
Ton hannink:
09-09-2005
Deze soorten hebben we met vertegenwoordigers uit ca. 11 landen bepaald. Hier is gekeken naar
gezondheid, bevattelijk voor ziektes, goede bloei en moeilijkheidsgraad. In mijn lezingen wijs ik de
mensen op de mogelijkheid om rijkbloeiende kleinerbloemigen te gebruiken omdat je dan meer plezier
van je planten kunt hebben.
Anoniem:
19-01-2006
Beste Ton, dat is inderdaad waar, maar als je nu eenmaal graag net die soorten ziet die nu ook juist
vatbaarder zijn voor die verwelkingsziekte, kan je toch moeilijk er ander gaan zetten, die je minder
mooi vindt?
Ton hannink:
19-01-2006
Soms kun je geen andere vinden maar toch heel vaak wel. Er zijn zo'n 1500 cultivars/soorten. Vooral
uit Estland komen goed en gezonde cultivars die wel niet zo groot zijn maar wel rijkbloeiend. Voor
enkelen zul je geen vervanger vinden maar zoek eens op de zeer bekende internationale clematis
database van Richard en Ian.
Je kunt de kleur/vorm etc opgeven en dan zie je hoeveel toch aan je wens voldoen.
http://www.clematis.hull.ac.uk/
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht