hallo,
ik heb een waterlelie in mijn vijver staan,het is nog een klein knolletje dus veel bladeren heb ik
nog niet. het groeit wel goed maar nu is het probleem dat de bladeren de kans niet meer krijgen om
naar boven te komen omdat ze volledig stuk wordt gebeten door de vissen. Weet iemand een oplossing
daarvoor en wat is de reden dat ze daar nu ineens beginnen aan te knabbelen? ik geef ze nu met het
warme weer 3 keer per dag eten maar de vissen blijven honger hebben ,is er iets mis? als ik eten
gooi duurt het maar 10 sec en alles is weg.
alsvast bedankt voor de reactie
groetjes,
peter
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Mtb:
10-08-2004
Als je vissen hebt die planten eters zijn blijf je het probleem houden. Goudvissen en koi`s staan
erom bekend planten op te eten. Elritsen en Windes eten ze niet op
Wulfke:
10-08-2004
hallo,bedankt voor de reactie
Ik heb geen planteneters in de vijver zitten, enkel een paar goudvissen,een paar goudwindes en een
paar shubunkins dus daar zitten geen planteneters tussen. die andere bladeren hebben ze allemaal met
rust gelaten. heb nu al 15 bladeren die intact op de oppervlakte liggen. en nu ineens knabbelen ze
eraan nog voor de bladeren naar boven kunnen komen.
Anoniem:
11-08-2004
shubikin en goudvissen zijn wel planteneters!!!
Redpoppy:
11-08-2004
Ben je zeker dat het de goumdvissen zijn ? waterlelieblad is nogal hard, mijn goudvissen doen dit
nooit, wel eten ze van zachtere planten.Ook de leliekever tast het blad aan
Wulfke:
12-08-2004
Nee ik weet het niet zeker of het wel mijn vissen zijn. Dat leek mij de meest voor de hand liggende
oorzaak te zijn. Is er nog een oorzaak waardoor die bladeren dan zo kapot zijn? ik heb het al in een
tuincentra gevraagd maar daar wisten ze het ook niet. Er zijn nu terug 2 bladeren op komst die ik
nauwlettend in het oog houd om te zien of die hetzelfde hebben of niet. En moest het toch aan de
vissen liggen ,wat is dan de oorzaak dat ze dan nu pas aan de waterlelie gaan knabbelen? mijn vijver
ligt er bijna 2jaar en heb nog geen problemen gehad met opgegeten planten.
groetjes Peter
Anoniem:
13-08-2004
eten slakken ook waterlilie-bladeren?
Redpoppy:
13-08-2004
ja, die schaven aan de onderkant delen van het blad weg
Wulfke:
13-08-2004
Ik zou geen idee hebben of slakken bladeren van waterlelie opeten of niet. slakken zijn bij mij de
oorzaak niet denk ik want ik heb nog geen slak(ken) in mijn vijver gezien.de andere 2 bladeren zijn
bijna boven en zijn nog altijd intact. de bladeren die stuk zijn waren al kapot nog voor ze boven
waren.
hoe ziet die leliekever eruit? dan kan ik kijken of er van die kevers in mijn vijver zitten of niet.
groetjes peter
Redpoppy:
14-08-2004
kijk eens op volgende site: www.koieagle.nl/content.php?article.117
Wulfke:
16-08-2004
hey ,
ik ben eens gaan kijken op die link en zo een kevertje heb ik toch ook nog niet gezien.Heb
ondertussen terug 2 nieuwe bladeren bij waar niks aan scheelt. Raar zou ik zeggen ma zolang het zo
blijf is het voor mij okee.
bedankt voor de reacties
groetjes peter
Anoniem:
16-08-2004
hallo ik heb ook een probleem mey mijn dwergwaterlelie de bladeren gaan er ook af er zitten maar3
goudvisjes in nu komt er niets meer uit zou de plant dood zijn of moet ik de moet niet opgeven
Anoniem:
17-08-2004
volgens mij zie ik een flinke goudvis in de tweede foto; en dat is zeker een planteneter.
Wulfke:
17-08-2004
Nee het is geen goudvis op de foto,maar er zitten wel goudvissen in de vijver . de vis op de foto is
een shubunkin van 15cm. 4goudvissen ,1sluierstaart,een sluierstaart shubunkin,4 goudwindes en een
zonnevis en ook nog die grote shubunkin. zal wel aan de vissen liggen dan. niks aan te doen.
toch bedankt voor alle reacties
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht