Vandaag heb ik van iemand uit mijn staat een goudvis gekregen. Ze doen deze vis weg, omdat hun
vijvertje lekt.
Toen ik de vis in mijn vijver deed, ging vrijwel direct een schubinkin, achter deze vis aanzwemmen.
Soms duwt de schubinkin deze vis een beetje op zijn rug, en de rest van deze tijd, zwemt die achter
de goudvis aan.
Verder komt er ook wel eens een sarasa bij zwemmen, maar dat is maar heel even.
De andere vissen in de vijver doen verder wel gewoon normaal.
Is dit normaal, als er een nieuwe vis in de vijver komt.
Zo nee, wat moet ik doen.
Alvast bedankt,
Chuck van de Cappelle
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Damimi:
26-04-2007
Misschien is het een aantrekkelijk vrouwtje? :o)
Groeten,
Michel
Sjuul:
26-04-2007
Dit kan voorkomen een indringer in de beet.
Ook wat Damimi zegt kan sprake van zijn, dat de vis geprikkeld gaat worden om kuit te gaan schieten.
Chuck:
26-04-2007
Net had ik de andere vissen even weg gejaagd, deze bleef liggen, ze beweegd niet veel en lag wat uit
te rusten.
Moet ik me zorgen maken (er uit halen), of moet ik haar er gewoon tussen laten.
Ik heb dit namelijk een keer eerder meegemaakt, dit was welliswaar geen nieuwe vis, maar die vis is
uitendelijk wel 'doodgezwommen'.
Chuck
Goudviskweker:
26-04-2007
Beste Chuck.
Het kan teretorium gedrag zijn.
In veel gevallen gaat het goed en geeft het geen problemen als er een nieuwe Goudvis in de vijver
geplaatst wordt.
Maar.....het gaat ook wel eens fout als er een dominant mannetje in de vijver zwemd.
Ook dat komt voor.
Als dit gedrag blijf zal je een keuze moeten maken.
Of het dominante mannetje er uit, of de nieuwe Goudvis.
Anderzijds...........
Nu de temperatuur hoog is krijgen de vissen weer zin / drang om te gaan paren.
En heb je er toevallig een bevallige jonge dame in de vijver gezet.
Zie het even aan, en als de nieuwe Goudvis er onder gaat lijden dat zij lastig gevallen wordt.
Maak dan een keuze wie van de twee moet worden verwijderd.
Succes!
Chuck:
27-04-2007
Ok bedankt voor jullie reacties,
Ik kwam vanochtend buiten, en toen zater er maarliefst 4 vissen, de goudvis in een hoek hadden
geduwt.
Ik heb ze direct weg gejaagd, en de goudvis bleef uitgeput liggen, ik dacht eerst dat die dood was,
maar dit was niet het geval.
De goudvis heb ik nu in een emmer zitten.
Zoals je wel hoort kunnen ze echt niet samen.
Moet ik misschien meer vissen kopen, zodat ze niet allemaal op 1 vis gaan, of werkt dit niet.
Chuck
Goudviskweker:
27-04-2007
Dat gaat wel, maar.......
Het lig uiteraard ook aan hoe groot je vijver is natuurlijk.
In een kleine bak kan overbevolking ook negatief uitpakken voor al je vijver bewoners.
Misschien is het beter de dominante vis te verwijderen dan de nieuwkomer.
Juist omdat je dit probleem al eerder heb gehad.
Deze dominante vis belemmer jou het vissenbestand uit te breiden, met alle nare gevolgen van
dien.
Het is beter goedkoop te handelen dan duurkoop uit te pakken.
Een vijver moet een hobby blijven, geen martelkamer voor je vissenbestand.
Succes!
Anoniem:
29-04-2007
Ok, dan ga ik de dominante vis uit de vijver halen.
Maar er zijn dus 2 manieren om de vis in de vijver te krijgen:
De dominante vis verwijderen.
Meerdere vissen tegelijk uitzetten.
Ik weet niet of ook deze manier werkt:
Iets in de vijver bouwen, waar de vissen niet bij kunnen, en daar de nieuwe vis neerzetten, zodat ze
aan elkaar kunnen wennen.
Chuck
Goudviskweker:
29-04-2007
Tja......om van je vijver een soort van gevangenis te maken, lijkt mij persoonlijk niet erg
aantrekkelijk.
Ik denk als je dit doet, en na verloop van tijd het tussenschot verwijder, het probleem van vooraf
aan weer begin.
Een domonante vis blijf een dominante vis, daar verander je niets aan.
Het is jammer dat je er één in de vijver heb zitten.
En het komt helaas vaker voor.
Normaal kan een vaste groep vissen goed met elkaar overweg in een vijver of Aquarium en heb je van
dominantie weinig of geen last.
Komt er ineens een vreemde vis tussen, kan het weleens fout gaan.
Het hoef niet altijd.
Maar omdat het bij jou nu de tweede keer is, zal je uiteindelijk een keuze moeten maken.
Hoe zwaar deze soms ook is.
Een Dominante vis is persoonlijk geen aanwinst voor een vijver.
Omdat hij zijn plaats, ruimte in de vijver en het meeste voedsel voor zichzelf opeist.
Succes!
Chuck:
30-04-2007
Ik heb goed nieuws, de vis is waarschijnlijk "geaccepteerd" door de andere vissen :) .
Ik had de vis gistermiddag in een hele grote plasticzak gedaan (doorzichtig) plus wat
zuurstofplantjes. De vis had genoeg ruimte om te zwemmen (voor 1 nacht) . Eerst waren de vissen bang
voor de plasic zak, maar dat ging wel snel weg, daarna zagen ze de vis zitten, en konden ze aan hem
wennen. Ik heb de vis er vanochtend ongeveer om 10 uur er uit gelaten. Toen wou ik de dominante vis
er uit halen, maar dat hoefde niet, want hij liet de nieuwe vis met rust, en zo ook alle andere
vissen..
Nu na 7 uur, laten ze hem nog steeds met rust en ik hoop dus dat hij geaccepteerd is door de andere
vissen. Wel hou ik hem de eerste paar dagen nog goed in de gaten.
Verder zit de vis wel helemaal onder het slijmvlies. Hij heeft heel erg veel wondjes overgehouden
aan de aanvallen van de andere vissen (van een paar dagen geleden). Ook lijkt het of er een stukje
van zijn vin (op zijn rus) is afgebeten. Herstelt de vis nog wel van deze wondjes?
Heel erg bedankt voor al jullie reacties,
Chuck van de Cappelle
Sjuul:
30-04-2007
@Chuck wondjes kunnen infectie's geven bij de vis als ze niet behandeld worden, vanzelf genezen zal
moeilijk zijn maar toch mogelijk.
Wondjes aan een vis dienen behandeld te worden om genezing te bespoedigen.
Chuck:
30-04-2007
Ok, ik ga de wondjes morgen wel behandelen, ik hoop wel dat hij het vannacht gaat overleven, want
toen ik net keek, zwom die niet, en bleef die stil op 1 plaats liggen. Gelukig ademt hij nog wel, en
als je hem zachtjes aanraakt, zwemt die ook even.
Hieronder staat nog een plaatje van de vis van de zijkant:
Chuck:
01-05-2007
Hier nog een plaatje, waar het slijmhuid beter te zien is, of is dit geen slijmhuid (de vis lijkt
bovenop een beetje geel, maar dat komt doordat de zon op zijn oranje huid schijnt).
Sjuul:
01-05-2007
Nee Chuck dit is geen slijmhuid!
Dit is schimmel en verkeert de goudvis in zeer slechte conditie, ingevallen ogen, beschadigde huid,
samen geknepen vinnen en kieuwen.
Je zult de vis uit het water moeten halen en verzorgen.
Wat me ook opvalt op beide foto's is dat de staart gebogen is, dit hoort niet zo te zijn, want de
foto is genomen terwijl de vis stil lag. Volgens mij heeft deze een gebroken staart
p.s ik heb deze foto opgeslagen voor het nageslacht.
Sjuul
Chuck:
01-05-2007
Ok, waarmee moet ik de vis behandelen, heel erg bedankt voor de reactie, ik hoop dat het nog niet te
laat is.
Chuck
Sjuul:
01-05-2007
medicatie toedienen tegen schimmel, zout kuur zal weinig soelaas gaan bieden gezien de ernst van
aantasting.
Lees aandachtig de bijsluiter van het produkt.
Chuck:
01-05-2007
Ok bedankt, hier in de buurt zit een vissenwinkel (dino), die heeft allerlei medicatie voor vissen
(colombo), dan ga ik daar eens kijken welke medicatie hun aanraden.
Verder zat de vis dus al weer 1 dag in de vijver. Kunnen de andere vissen het nu ook krijgen, of is
het niet besmettelijk?
Chuck
Sjuul:
01-05-2007
Schimmel is niet besmettelijk en is ook geen ziekte, al wordt dat wel gedacht of gezegd.
Schimmel is een secundaire aandoening en dien je de primaire oorzaak te gaan achterhalen, die weet
je ondertussen en is een beschadigde huid ofwel verwondingen die de vis heeft opgelopen.
Schimmel infectie's komen in verschillende varianten voor, en zijn het sporen die vrij in het water
leven op dode en levende organismen in iedere vijver en niet alleen in die van jou.
Jouw vis is vatbaar geworden voor deze sporen, en hebben ze gretig toegehapt om te kunnen overleven.
Toevallig ben ik ermee bezig op mijn blog waar ik uitleg wat schimmel in feite is en inhoudt, en ga
ik er verder niet al te veel over uitweiden.
Sjuul
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht