hoi een vraagje. Als je de vijver opnieuw opstart met bacterien moet je dan de uv lamp wel of niet
uit/aan zetten.De vijver was kraakhelder maar door de bacterien is de vijver troebel geworden. En
wel of geen luchtbal in het filter. Groetjes bea
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Sjuul:
27-05-2007
Uv lamp dien je uit te zetten, zuurstof dien je toe via de vijver daar zit het water volume en niet
in de filter. Via de filter heeft weinig zin omdat het water er maar korte tijd in verblijft.
En als het water via de inloop in het filter terechtkomt (valt) brengt dit ook al zuurstof toe in
het filter.
Duifje 03:
27-05-2007
hoi sjuul, hoelang moet de uv lamp uitblijven? Ik heb gister rond 18.00 de bacterien erin gedaan .
Dit was een soort wit grijs goedje die ik over het water moest uitgooien. De vijver is daar best
troebel van geworden. De vissen heb ik er vanmorgen weer in gedaan. Ze hebben 2 weken in een
quarantere bak gezeten i.v.m de nieuwe vijver. Diegene die ons een koi vijver heeft aangelegd{een
hovenier} heeft de vissen diezelfde dag er al in gedaan, en toen heeft hij de bovenste afwerkrand
gemetseld. Niet lang daarna begonen de vissen de schuren en te springen. Een afstrijkje laten maken
en wat blijkt...... witte stip en de waardes van het water waren niet goeg. Gevolg 3 nieuwe gekochte
koi dood. De koi winkel waar we ze gekocht hebben heeft gezegd dat het van het cement en waardes is
gekomen. Wij hadden 6 koi bij hun gekocht. Die andere drie doen het gelukkig goed. Mijn eigen koi
zijn waarschijnlijk sterker want die hadden er maar een beetje last van. Als wij een paar nieuwe koi
erbij willen hebben, adviseer je ons dan noch een paar weken te wachten of kan het volgende week al.
Wat een verhaal he . Sorry hoor. Groeten bea
Sjuul:
27-05-2007
Zeker 48 uur uit laten.
Dit had misschien voorkomen kunnen worden dat er 3 koi zijn heen gegaan door ondeskundig handelen
sorry dat ik het moet zeggen. Vissen worden pas uitgezet als de waterwaarden in orde zijn, dit was
bij jou dus niet het geval. In cement zit salpeter verwerkt en is een zuur dat zeker invloed heeft
en inwerkt op de waterwaarden.
De vissen hebben niet witte stip daarvan gekregen dat hadden ze al en meestal ontstaat deze ziekte
bij de handelaar, vaak na transport en worden overgebracht in ander water, dan begint de aanschaf
van nieuwe vis (Klant)(besmetting) en bij schommelingen in de temperatuur van water, vervoer naar
huis, in de quarantaine bak, en van daaruit naar de vijver, ofwel het niet respecteren of in acht
nemen van aclimatiseren.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht