Heb in mijn betonnen vijver in het begin een laagje substraat toegevoegd maar dat is al een hele
tijd geleden.Nu mijn vraag is omdat ik nog geen filter heb geplaats of ik er goed mee doe om er nog
wat meer substraat aan toe te voegen omdat ik met veel slib op te bodem te maken heb of is dit
allemaal overbodig?De waterwaarden zijn tot op heden goed maar ja dat kan snel veranderen hé!
Zijn er andere en betere mogelijkheden voor mij?
En nog een vraagje(zie foto)of ik nog meer zuurstofplanten in de vijver moet zetten want zoals je
ziet is hij niet helder maar groen.
groeten krissie
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Goudviskweker:
06-06-2007
Ja ik zou wel wat meer zuurstofplantjes in je vijver zetten.
De vijver ziet er echt heel mooi uit, alleen aan waterplanten is het nog wat triestig.
Succes!
Sjuul:
06-06-2007
Gevolgen van groenwater:
Planten groeien slecht, verslijmen, sterven af.
Water is troebel (groen)
Biologisch evenwicht verstoord.
Zolang het water groen is heeft het geen zin om zuurstofplanten uit te zetten ze zullen niet aan
gaan.
Krissie:
07-06-2007
hey sjuul,
Mijn planten groeien wel goed en de waarde van het water is ook in orde hoor!
Dat het zo gaat blijven is een andere zaak maar daarom vraag ik ook uitleg aan jullie.
Zou een filter willen plaatsen maar dat is toch zo duur en ben al op zoek naar een pomp om dan
misschien zelf iets te maken als filter.
Suggesties??
groeten krissie
Sjuul:
08-06-2007
@Krissie dat je planten het goed doen trek ik niet in t***el, maar ik zie op de foto geen
zuurstofplanten?
En daar heb je expleciet omgevraagd of het nut heeft om meer zuurstofplanten te zetten in de vijver,
daar is mijn antwoord op gebaseerd. Ter korrektie moet ik dus wel toegeven dat er staat vermeld
planten doen het slecht en daar bedoel ik de zuurstof planten mee.
Waterplanten zoals drijfplanten of eender wat die niet onder de zuurstofplanten vallen nemen direkt
hun voedingsbestandelen op uit het water, maar dat doen zuurstofplanten niet, die zijn afhankelijk
van het daglicht (fotosynthese) en gebruiken Co2 om te kunnen groeien en te leven.
Zuurstofplanten doen dit via hun bladeren, en de niet zuurstofplanten via de wortels.
Je mag voor mij zuurstofplanten nu toevoegen maar het resultaat zal niet bevredigend zijn, je zult
eerst het groenwater moeten aanpakken als dat is opgelost kun je gaan werken met zuurstofplanten,
als de zuurstofplanten aanslaan en in zegge en spreken kunnen konkureren met de zweefalg zal de
zweefalg verdwijnen maar daar is tijd en geduld voor nodig.
Een ander wat ik nu ga zeggen is als je de vijver voor de helft bedekt met eendenkroos zal het
groenwater stilaan verdwijnen, je kunt dit ook doen met watervlooien maar dan moeten die in grote
getalen aanwezig zijn en mogen niet opgevreten worden.
Iedere pas aangelegde vijver krijgt te maken met groenwater, afhankelijk van de periode de vijver is
aangelegd? als die in augustus is aangelegd heb je niet meteen last van groenwater, maar het jaar
daarop wel.
Greenconnection en Goudviskweker werken zonder pomp en filter, maar zij zullen onget***eld
groenwater hebben gehad in begin fase, en zullen zij meer hierover kunnen spreken. Als je zonder
pomp en filter kunt werken is dat zker aan te raden.
Krissie:
11-06-2007
hey bedankt sjuul,
Ben al wat eendekroos gaan halen en ga je raad dus opvolgen maar zou graag toch een pomp van
oase"aquamax" kopen om een waterval te maken en misschien voor de waterval een oud wijnvat
te plaatsen met wat substraat in of iets anders om toch iets te filteren.Is dat een goed idee en zo
nee heb je andere suggesties en welk type van pomp zou ik best kunnen gebruiken??Mijn inhoud van de
vijver is 15000liter.Of het gewoon zonder pomp te proberen maar zou tegen de hopelijk hete zomer wat
meer zuurstof in het water willen voor mijn vissen.
Alvast bedankt IEDEREEN voor de goede raad tot dusver
groeten krissie
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht