Mijn vijver is 2m/3m en 110 cm diep met uitzondering van de strook waar de zuurstofplanten staan
daar is het zo'm 45cm diep. Voordat ik vissen uitzette was er al maandenlang water in. Er zitten een
vijftiental vissen in, voornamelijk blauw -en goudwindes en een paar shubinkis. De waterwaarden
worden om de veertien dagen gecontroleerd en die zijn vooralsnog ok. Tot voor een paar weken, kon ik
nog de bodem zien maar sindsdien is de zichtbaarheid beperkt tot zo'n 30 à 40 cm. Niet bepaald
erwtensoep maar toch groenig. Een groot gedeelte van de dag is de vijver aan het zonlicht
blootgesteld maar met het regenweer van de laatste maanden valt die factor waarschijnlijk te
minimaliseren. Bij het aanleggen van de vijver had men mij gezegd dat die met die afmetingen klaar
te houden was zonder filterinstallatie. Nu heb ik hieromtrent toch wel mijn t***els. Graag een
reactie. Met dank.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Frans b:
19-07-2007
Ja, de natuur in ons biotoopje is soms wel eens (terecht) eigenwijs,
maar helpt je in feite wel met deze groene alg om je vijver helder te krijgen. Alleen zullen je
zuurstofplanten het laten afweten omdat ze geen voldoende zonlicht krijgen.
Ik denk dat jij last hebt van zweefalg door voedselrijk water. Zweef- en draadalg ontstaat als
stikstofkringloop niet in balans is. Een balans wordt voornamelijk al verkregen bij voldoende
zuurstof-, water- en moerasplanten en de nitrobaterieen, dit in verhouding tot het aantal vissen en
vijverinhoud.
Vaak worden nog drijfplanten (waterhyacint, mosselplantje,kikkerbeet, krabbescheer en vlotvarentje)
toegevoegd. En zeker niet vergeten zuurstof toevoegen middels een beekloopje of luchtsteen.
Zonder filterinstallatie moet kunnen, kijk eens op www.freekvogel.nl
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht