Ik ben nieuw op dit forum. Heb wel al een hoop gelezen en heb me nu net geregistreerd.
Ik heb (nog) geen vraag maar wil gewoon graag kwijt dat mijn vijver en vissen het kei goed doen.
In dit voorjaar mijn vijver aangelegd. Veel gelezen via internet over dit onderwerp.
In het begin wat last van zweefalgen gehad maar dat probleem is opgelost met VEEL glanzend
fonteinkruid.
In de vijver zit ongeveer 5000 L water.
Bewoning: 1 zonnebaars, 1 sarasa, 2 Shubunkin en 5 windes.
Vorige week zag ik jonge visjes in de vijver van nog maar een paar mm groot en 1 visje van ingeveer
2 cm.
Leuk! Ik laat de natuur maar z'n gang gaan anders komen er toch teveel vissen in de vijver.
Natuurlijk hoop ik dat er 1 alle gevaren overleefd!
Vragen heb ik niet. ik wilde dit alleen maar even kwijt.
Gr Marjolein
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Goudviskweker:
28-07-2007
WELKOM Majolein.
We hopen je van veel informatie te kunnen voorzien.
BEDANKT.
Succes!
Anoniem:
28-07-2007
Marjolein...
Ik heb hetzelfde, aangelegd in novenmber en ook een paar jonge visjes.
Hoowel ik niet weet of ze van de shubunkins zijn of van de goudvoorns of blauwwindes.
Ook zwemt er een nog niet op kleur zijnde goudvis in van zo.n 5 cm. die ik er zelf niet in heb
gezet.
Hoe hij er in is gekomen is me een raadsel, waarschijnlijk met de planten meegekomen.
Goudviskweker:
28-07-2007
Beste Anoniem.
Shubunkins zijn meteen op kleur hoor.
Goudvissen komen niet met planten mee.
In de handel zitten vissen apart van de waterplanten.
Slakken en ander ongedierte die komen wel met waterplanten mee.
Goudvissen die niet op kleur zijn, zijn vaak jonge aanwas.
De grootte kan zijn van het voer welke jij je vissen geef.
En hoe jou vijver in je tuin lig.
Met veel of weinig zon licht.
BEDANKT.
Succes!
Anoniem:
28-07-2007
Vandaag een tweede zwarte goudvis gezien ongeveer 6 cm. maar het rare is, ik heb verder helemaal
geen goudvissen dus natuurlijke aanwas kan het niet zijn.
Blijft er een optie over, de vissen van de buurman (net over de heg) kunnen vliegen!
Goudviskweker:
28-07-2007
Of je buurman wilde je blij maken met vissen waar hij van af wil.
En heeft ze in jou vijver uitgezet.
Marjolein.j:
28-07-2007
Alle jonge visjes in mijn vijver zijn zwart of grijs.
Van de goudwindes zijn ze niet omdat die welf nog te jong zijn tevens heb ik geen paaigedrag van
deze kunnen waarnemen. wel hebben de sarasa en een van de shubukins achter achter nummer twee van de
shubukin aangezeten dus toch denk ik dat de jonge hiervan zijn.
Toch wordt er geschreven dat shubukins meteen op kleur zijn?
Hoe kan dit dan?
Hannes:
28-07-2007
Ik heb zelf het idee dat sarasas er een poos over doen om op kleur te komen en shubunkins zijn bij
mij ook direct op kleur.
Toch kruisen sarasas en shunbunkins volgens mij ook kan iemand dat bevestigen ?
Marjolein.j:
28-07-2007
eerlijk gezegd denk ik wel dat dat kan. zijn toch allemaal familie van de goudvis?
Kunnen vissen meerdere keren per seizoen kuitschieten?
Sjuul:
29-07-2007
@Hannes, Sarassa,shubukin en goudvissen kunnen onderling paren, maar ze kunnen ook de voorkeur geven
aan soortgenoten.
@Marjolein, Vissen kunnen meerdere keren per seizoen kuit schieten, en ligt het voornamelijk aan de
temperatuur.
Natuurlijk zijn er ook soorten die maar 1 keer per seizoen kuit schieten, zoals bijvoorbeeld de
Koi.
Nog een antwoordt op je gedachten van de goudwinde dat ze nog te jong zijn. De goudwinde paait in
scholen,de paai vindt plaats in maart tot mei, duurt ongeveer een 10 dagen en het liefst in snel
stromend water. De eitjes komen pas na 20 dagen uit.
Dan hoef je voorlopig nog niet te denken aan het nageslacht van goudwinden, deze zijn pas tussen het
3e en het 7e levensjaar geslachtsrijp en hebben dan een lengte van ongeveer 40cm.
Ook is het geslacht voor deze tijd nog niet te bepalen, het manntje wanneer deze geslachtsrijp is
ontwikkeld hij zwarte paai puntjes op het lichaam.
De levens cyclus van een goudwinde ziet er zo uit:
eitje-embryo-larve-juveniel-adult.
Vanaf dat ze ongeveer 14 cm groot zijn beginnen ze instinctief op insecten te jagen, en kunnen
behoorlijk hoog uit het water springen.
Hannes:
29-07-2007
@ Sjuul ik heb er 5 goudwindes in van 50+ cm en die zwemmen altijd heel relaxed op zoek naar
voedsel, bij mij springen juist de kleinere vooral s,avonds met een drijfbol op het water.
Weet jij trouwens ook of juist de sarasa,s donker blijven in het begin ?
Sjuul:
29-07-2007
@Hannes, Sarassa's blijven inderdaad een tijdje donker, de kleur(en) ontwikkelen zich pas na een
bepaalde tijd, hier is ook de temperatuur van belang.
Bij de ééne vis gaat het langzamer/sneller dan tegenover andere nakomelingen, het heeft ook te maken
met het kleuren pigment, de genen van het ouderlijk paar, en aantal kruissingen.
Marjolein omschreef al, dat geschreven wordt dat shubunkin meteen op kleur zijn dat klopt, toch mag
niet uitgesloten worden dat ook hieruit een aantal donker geboren zullen worden en blijven.
Dus als twee varianten shubunkin beiden donker, voor nageslacht zorgen, zullen deze dezelfde kleur
hebben als pa en ma.
Dit is ook het geval bij Koi, vroeger werd Koi alleen gekweekt op kleur van één en de zelfde
soort.
Totdat er een nuftige japanner ontdekte dat een Kohaku × Ki Utsuri voor leuke en mooie nakomelingen
zorgde en werd nogmaals gekruist met een Kohaku om de kleur te verbeteren. Deze Koi kregen de naam
Showa en bestaat uit drie kleuren.
Omdat niet alle nakomelingen dezelfde kleur hadden en tekening(en) werd/word ook hieruit weer
geselecteerd.
De koi krijgt de naam van de breeder (kweker) en vervolgens meer(dere) namen uit kleur en
tekening(en), de koi die volgens de kweker niet voldoen aan zijn wensen, worden eruit gehaald.
De Showa zijn hoofdkleur is zwart en de andere twee zijn wit en rood.
Zo bestaan er diverse namen, kruisingen, en kleuren van deze soort koi:
Beste Sjuul, ik was verbaasd over dat windes pas zo laat geslachtsrijp zijn. Voor zover ik weet zijn
de grootsten bij ons zo'n 25-30 cm en we hebben heel erg veel kleintjes (ca. 10 cm) die niet of
nauwelijks lijken te groeien. Ik heb het al eens vaker gevraagd geloof ik, maar wordt de groei
beperkt als de ruimte in het water op is?
Sjuul:
30-07-2007
Beste Loes,
Dat kan best bij die lengte, het is ook niet zo dat ze perse 40 cm moeten zijn, ik heb aangegeven
ongeveer 40 cm dat kan ook kleiner zijn of groter. Geslachtsrijp staat vermeld tussen het 3e en 7e
levensjaarjouw, de één doet er langer of korter over.
Nee dat kan niet en is een fabeltje dat de groei belemmerd word of ingetoomd als ruimte beperkt
is.
De juveniel hebben nadat het groeiseizoen is beëindigd een gemiddelde lengte van ongeveer 6 tot 9
cm. Daarna groeien ze de 1ste 3 levens jaar 7 tot 10 cm, totdat ze adult zijn en zullen dan nog
maar 2 tot 3cm groeien per jaar.
De groei heeft ook te maken met het voedsel aanbod wat ze vinden/ aangeboden krijgen en de
watertemperatuur.
groet,
Sjuul
Loesje66:
31-07-2007
Bedankt voor je uitleg Sjuul, van mij hoeven ze ook niet zo hard te groeien. Het zijn er toch al
meer dan genoeg! En ze zouden ook wel even mogen stoppen met voortplanten. Overigens zie ik dit
jaar, in tegenstelling tot vorig jaar, weinig kleintjes, dus dat lijkt goed te gaan.
Groet, Loesje
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht