Turfblokken aan de vijver

Startpagina >> Overzicht forums >> Vijver en vissen forum >> Turfblokken aan de vijver
U bent niet ingelogd
Turfblokken aan de vijver
Anoniem :
12-10-2007
Hallo,
ik heb onlangs onze bestaande vijver gereorganiseerd, dwz. volledig uitgeruimd, oude (PVC) folie eruit, nieuwe (rubber) folie erin en alles terug aangelegd.

De oude vijver had ik aangelegd met aan de rand volledig rondom turfblokken (zogenaamde witte turf) en met een pomp/filtersysteem met kalkblokjes en houtskool.

De nieuwe vijver leg ik analoog aan met volledig rondom turfblokken maar ditmaal met zogenaamde zwarte turf (veel harder en compacter, mooier) en het pomp/filtersysteem is omgezet naar een filter met filtermatten erin (géén kalkblokjes of houtskool meer).

Sinds het waterpeil tot op de rand van de turfblokken is gekomen is het water zeer donker geworden, bijna zwart.

Heel normaal nam ik aan, een tijdje is het beter geweest, helderder maar ondertussen is het terug donkerder geworden en is dit toch al bijna twee maanden zo met weinig schijn op verbetering.

Ik kan mij niet meer herrinneren of dit in de oude situatie ook zo is geweest, ik denkvan niet.

Het water zelf heb ik laten testen en alle waarden waren normaal, zelfs perfect.

Nu mijn vraag (heel concreet) : wat kan ik hieraan doen ?

Lost dit zich uiteindelijk toch zelf op ?
Kan ik iets aan mijn filtersysteem veranderen ?
Of is zwarte turf gewoon uit den boze voor vijvers en moet ik hem wegdoen ?

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Ontoelaatbare inhoud Ontoelaatbare inhoud melden