Van de week begonnen mijn Windes te schuren en in 2 dagen tijd werd 1 van mijn grote windes =- 50 cm
erg slecht, gelijk de visdokter erbij en er werd costia geconstateerd met als gevolg van de costia
schimmel.
Heb nu de vijver behandeld tegen costia met als risico dat de windes zullen sterven omdat ze het
medicijn niet trekken:( maar de andere keuze was geen optie .. niets doen ... de parasiet is zeer
aggressief en ik schrok ervan hoe hard de vissen in slechts 2 dagen achteruit gingen.
Nu maar hopen dat ze dit gaan overleven .. vanochtend zag het er iig goed uit en heb het idee dat de
slechtste vis al beter begint te zwemmen weer.
Zo zie je maar dat zonder nieuwe vis of what so ever gepruts in de koude maanden je toch pech kan
hebben...
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Fjgk:
16-04-2008
Daar heb je een punt.
Veel beterschap met je vissen.
Sjuul:
16-04-2008
@ Hannes ik heb dit al vaker vermeld op het forum, het voorjaar is een zeer kritisch punt voor elke
visvijver.
Costia is de voornaamste visdoder in de winter omdat deze parasiet zich kan blijven ontwikkelen bij
een temperatuur van minder dan 2 °C.
De temperatuur blijft schommelen en doet de vissen geen goed, omdat ze terug op krachten moeten
komen en dan slaat de costia toe.
Ik wens je veel sterkte en succes, want het leed is niet te overzien..
Je hebt in iedergeval een vissendokter geraadpleegd en niet geaarzeld/afgewacht wat veel mensen
doen.
Dus grote kans dat er genezing plaats vind, dit heet observeren en heb je direkt gehandeld.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht