Wij hebben een vijver in de tuin met een aantal goudvissen, sarassa's, shubinks, goudwindes en
kooikarpers. We zitten nu al elke avond lekker te genieten van de vissen en de kikkers! Ook het
paren is al flink begonnen. De vissen blijven maar achter elkaar aanzwemmen.
Nu hebben we ook 9 goudwindes in de vijver, van ongeveer 2 jaar oud. Eén daarvan is telkens te zien
bij de andere vissen, maar de rest is nergens meer te bekennen! We hebben ze al even (ongeveer een
maand) niet meer gezien. Hoe kan dat nu?
We signaleren wel af en toe een reiger rond het huis maar hebben hem nog niet bij de vijver gezien
(hopelijk houden we dat zo). Het lijkt me sterk dat de reiger alle goudwindes heeft opgegeten en de
rest heeft laten zitten. De windes zijn ook veel sneller en schuwer dan de rest.
Wij snappen er niets van. Heeft iemand hier ervaring mee?? Heeft het iets te maken met het paren
ofzo?
Dat jij de reiger niet bij de vijver hebt gezien wil niet zeggen dat hij er niet is bij geweest je
zit er tenslotte niet al heel vroeg 's morgens bij .. de windes komen heus wel weer tevoorschijn (
als ze niet opgegeten zijn ) geef ze gewoon even de tijd....
succes - brigitte
Jufmarja:
07-05-2008
Hoi!
Dank je wel voor je reactie! Nee dat weet ik inderdaad. Maar mis gelukkig (even afkloppen) nog geen
vissen. Ik hoop dat ik de windes snel weer zie want ze waren enorm gegroeid!
Groetjes Marja
Loesje66:
07-05-2008
Dag Marja, ook bij ons zijn de windes bij vlagen tijdelijk onzichtbaar. Dat kan wel een paar weken
duren. En ook bij ons signaleren we af en toe een reiger. We hebben de indruk dat de vissen soms zo
schrikken van die reiger dat ze onderduiken of zoiets. En ook ik vraag me af of een reiger zo'n
snelle winde te pakken kan krijgen. Hij heeft wel wat andere vissen gesnaaid denken we want er zijn
minder vissen dan vorig jaar. Succes met je vissen, Loesje.
Zuster clivia:
07-05-2008
@loesje66
Eeen reiger kan wel degelijk een winde pakken.Vorig jaar at een reiger een winde van ruim 40 cm uit
onze vijver.Een verschrikking om te zien...kan het wel de natuur zijn maar als je de vissen al jaren
hebt gaat het toch aan je hart.....en een reiger is tenslotte een behoorlijk grote vogel.
Goudviskweker:
07-05-2008
Als een Reiger je vijver in de zeer vroege morgen bezocht heeft, zal je hem onget***eld niet gezien
hebben.
Je vissen in ieder geval wel.
Het kan maanden duren voordat deze vissen zich weer laten zien.
Ondertussen kan jij je gaan wapenen om Reigers bij je vijver weg te houden.
Vroeg of laat ben je absoluut een vis(sen) kwijt.
Wacht nu niet tot de reiger toeslaat, handel nu!
Juffrouwmarja:
08-05-2008
Dank je wel voor jullie reacties!! Super.
Wat zou ik het beste tegen de reiger kunnen doen?
We hebben al vanalles geprobeerd, maar wat raden jullie aan?
Het zou inderdaad erg jammer zijn als de vissen zouden worden opgegeten.
Dat zou ik echt heel erg vinden.
Groetjes Marja
Beate:
10-05-2008
Ook wij hadden goudwindes en goudvissen en zwarte vissen.Ik wil je niet ontmoedigen,maar maak je
borst maar nat: niets meer van over sinds 2 jaar.Toen de vissen op waren begon de reiger aan de
kikkers. Vooral in de winter,en de vroege lente leeft hij zich uit.De hele buurt met vijvers heeft
er last van.Heb een net over de vijver gehad( erg lelijk overigens),maar daar ging hij bovenop staan
en vond ergens wel een kiertje.
Ik heb het opgegeven en laat hem zijn gang gaan en hou het alleen op de planten en de honderden
dikkopjes,de nazaten van de enkele kikker, die de reiger overleeft hebben.
Sorry, vrolijker bericht kan ik je niet melden.
Loesje66:
11-05-2008
Ik begrijp dus dat ik blij mag zijn dat de reiger nog wat overlaat. Overigens, bij onze buren heeft
een aalscholver de hele vijver leeggeroofd, het kan dus nog erger. Wat ik uit de verschillende
discussies begrijp is dat je het de reiger onmogelijk moet maken om te landen. Zijn daar goede
ervaringen mee? Wij hebben zelf rondom de vijver nogal wat gesnoeid maar misschien is het daardoor
een betere visplek voor de reiger geworden... Loesje
Beate:
13-05-2008
Hoe meer open het is rondom de vijver,hoe makkelijker hij (of zij) kan landen.Ikzelf heb nog niet
echt een goed idee,want ik wil geen draden etc. erover hebben.Het moet een natuurlijk iets zijn.Maar
ik ben bang dat dan de vijver helemaal niet meer te zien is en dan kan ik die natte plek beter
opheffen.Ook ik hou me aanbevolen voor een goed idee.
Hier nog geen aalscholver gezien,maar ja er is toch ook niets meer te vissen.
Overigens leuk, dit tuinforum!