Watervlooien en helder water

Startpagina >> Overzicht forums >> Vijver en vissen forum >> Watervlooien en helder water
U bent niet ingelogd
Watervlooien en helder water
Sammy :
02-07-2008
Hoi,
Sinds kort heb ik een vijver (4 weken oud) van 12 x 2,5 meter met een gemiddelde diepte van 60 centimeter. De waardes zijn; GH 9, KH 8, PH 7. Ik gebruik geen filter. Het water is kraakhelder en amberkleurig. De planten doen het maar matig. Waterpest en gedoornd hoornblad gaan redelijk. Glanzend fonteinkruid (50% van het aantal zuurstofplanten) is aan het doodgaan. Daarmee wordt de bijdrage van de zuurstofplanten aan het vijverwater minder dan de aanbevolen hoeveelheid voor een startende vijver. Ik heb echter de vijver met heel veel watervlooien geent. Ik denk wel 30 zakjes van de speciaalzaak. En als ik nu in het water kijk dan stikt het werkelijk van de watervlooien. Mijn veronderstelling is nu dat deze hoeveelheid watervlooien zorgen voor de helderheid van het water. Delen jullie deze veronderstelling? En als dat zo is; ik lees weinig op de verschillende forums over het belang van watervlooien voor de helderheid van het water.

OP het gevaar af ongeduldig te zijn; toch ben ik niet tevreden over hoe de waterplanten het doen. De kikkerbeet is aan het verkleuren, de krabbescheer zakt terug naar de bodem, de glanzend fonteinkruid gaat dood, de waterlelies verkleuren geel en de lidsteng en waterviolier slaan niet aan.
Ligt dit mogelijk aan de GH die toch wat aan de lage kant is? Kan het zijn dat het water te warm wordt? Moet ik gewoon geduld hebben? En mogelijk nieuwe zuurstofplanten ter vervanging van het glanzend fonteinkruid in de vijver plaatsen. Graag jullie deskundige mening.
Alvast bedankt
Sam

ps; er zitten 5 hele kleine goudwindes in de vijver van anderhalve centimeter en 1 zonnebaarsje (2 centimeter)Verder ligt de vijver strak in de zon tot twee uur en ook weer avondzon vanaf een uur of 5.

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht

Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Ontoelaatbare inhoud Ontoelaatbare inhoud melden