Wij hebben een oude hoge perenboom in de tuin, maar weten niet welke peersoort het is. Volgens de
buurman zijn het stoofperen maar welke ??
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Rdb:
29-08-2007
Wellicht kunt u dat navragen bij een pomologische vereniging of het fruitmuseum 'tOlde Ras in
Doesburg.
Hendrik:
30-08-2007
Deze peren zijn veel te vroeg geplukt. Dat is te zien aan de afgerukte takken aan de peer. Om te
zien of de peer plukrijp is moet u de peer naar boven bewegen. Deze moet dan makkelijk loslaten.
Door dat de peren nu onrijp geplukt zijn is het moeilijk te zien welk ras het is.
Het lijken me geen stoofperen althans niet de populaire Gieser wildemans. Die hebben een andere
kleur en de schil voelt ruw aan.
Stoof peren worden pas laat in het seizoen geplukt.
Van de handperen is het zeker ook geen conference want die hebben een andere vorm.
Mogelijk is het de Doyenné du comice of de williamspeer om een paar populaire te noemen maar het kan
net zo goed de noordhollandse suikerpeer zijn.
Dietske:
30-08-2007
gelukkig hebben we dan maar een paar peren geplukt, de boom hangt nog vol.
Er vallen al wel vaak peren vanzelf af.
Nog even afwachten dus.
Marco555:
30-08-2007
Denk dat het meer aan de manier van plukken ligt, dan aan het tijdstip van plukken. Stoofperen
worden niet per definitie laat geplukt.
Ze zien mij er meer uit als Buerre alexander Lucas zo op het eerste oog, al ben ik er niet helemaal
zeker van, ze lijken er in ieder geval wel heel erg op.
Doyenne du comice zijn het zeer zeker niet, die hebben een totaal andere vorm.
Marco
Dietske:
30-08-2007
ze lijken er inderdaad erg op, nu toch in ieder geval maar ik lees wel overal dat de boom maar matig
groeit en meer een struik vormt en geen grote opbrengsten heeft en onze boom is echt heel hoog. En
hangt vol peren.
Zou wel goed zijn dat het eetperen zijn ipv stoofperen!
Marco555:
30-08-2007
Hoi Dietske,
Heeft de boom veel hang of veel steil hout. Ik bedoel, hangen de peren aan druiptakken, of aan
steile takken, en zit er ook veel 1 jarige vlakke scheuten in?
Marco
Dietske:
30-08-2007
hallo marco, ik denk zowel steile als hangtakken.
Heb nog twee fotos, is niet zo duidelijk, is moeilijk te trekken buiten.
Dietske:
30-08-2007
nog een foto
Marco555:
30-08-2007
Ziet er wel uit als Buerre alexander lucas.
Marco
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht