Voor het eerst heb ik trosjes aan de druif zitten. Hoera dus. Nu krijg ik allemaal tips over hoe nu
verder. Zijn het fabels op niet: Niet meer dan 2 trosjes per tak; na het 2e trosje tak afknippen. En
het blad verwijderen zodat er meer licht bij de vruchten kan komen.
En hoe zit het met de kiwi. Ook dit jaar voor het eerst in bloei.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Greenconnection:
31-05-2008
Fijn dat er bloei in zit! Klopt dat je het beste 2 trosjes per tak kunt aanhouden. In de loop van
het seizoen top ik de ranken tot 2 bladeren boven de tros. Meer blad haal ik niet weg, want zon
geeft energie aan de bladeren, dus dat blad hebben ze nodig.
Een kiwi regelt zelf hoeveel vruchten de plant aankan. Bij teveel laat de struik er een aantal
vallen. Wel kun je al te lange tanken inkorten.
Anopoeld:
02-06-2008
mijn ervaring met de druif en doe dit al jaren.Een tros per tak deze moet minimaal een meter lang
zijn.alle zij uitlopers uit alle de bladoksels breken.De gewasgroei beperken.Maar wel voldoende bad
aan houden dat is nodig om suikers aan te maken .Twee blaadjes per tros is veel te weinig
Jan
Greenconnection:
02-06-2008
--In de loop van het seizoen top ik de ranken tot 2 bladeren boven de tros---
Dat toppen doe ik pas in augustus, als de vruchten al gevormd zijn!
Uden:
03-06-2008
Bladeren zijn nodig voor de suiker productie, dus deze heb je nodig tot aan de oogst. Ik zou niet te
veel bladeren verwijderen.
Een veel gehanteerde vuistregel is om 6 à 7 bladeren per tros aan te houden. Hiermee krijgt de
scheut een lengte van 1 tot 1,5 meter.
Het aantal trosjes per scheut is afhankelijk van de leeftijd van de stok:
< 2 jaar: geen trossen laten hangen
3 à 4 jaar: 1 tros per scheut.
> 4 jaar: afhankelijk van groeikracht van de stok en de lengte van de scheut, 1 à 2 trossen
per scheut, in totaal minder dan 20 trossen per stok.
succes!
Uden:
03-06-2008
en nog een aanvulling:
het verwijderen van bladeren rond de tros kan helpen om de trossen beter te laten drogen en daardoor
schimmelziekten te voorkomen. Maar, vooral bij witte druiven, kan het ook tot gevolg hebben dat de
tros zonnebrand schade oploopt.
Een compromis is om de bladeren pas te verwijderen als de trossen rijpen. En door ze bijvoorbeeld
maar aan één kant te verwijderen.
Bluesbabe:
04-06-2008
Het gaat om een witte druif. Hij staat er 4-5 jaar. Vorig jaar ontdekte ik 1 trosje toen ik de
nep-druiven eruit haalde. Dus hoeveel trosjes er per tak aan komen weet ik niet en ook niet op elke
tak zie ik een trosje onstaan. Misschien komt dat nog. Bedankt voor alle tips en hopelijk smaken de
druiven goed.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht