Ik heb in mijn voortuin twee prachtige, champagnekleurige klimrozen staan. Ze hebben zeer weelderig
gebloeid maar de bloemen zijn inmiddels uitgebloeid. Vorig jaar kreeg ik de tip om de uitgebloeide
bloemen er direct uit te knippen. Gisteren heb ik (ook vanwege de storm) de uitgebloeide bloemen er
uit geknipt maar nu lees ik ergens dat je ze af moet knippen tot het vijfde blad. Dat heb ik niet
gedaan, ik heb ze gewoon vlak onder de bloem afgeknipt. Moet ik alsnog terugknippen tot het vijfde
blad of zal het zo ook goed gaan?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Redpoppy:
25-06-2004
als je terugknipt tot aan een vijf-blad heb je bij herbloeiende rozen meer rozen omdat hieruit terug
nieuwe knoppen gevormd worden, het is dus niet echt noodzakelijk maar het kan/mag.
Nicole:
25-06-2004
toevallig heb ik gisteren in een Duits boek gelesen dat je de bloem samen met twee groene bladjes
zou verwijderen om de roos te stimuleren nog eens uitbundig te bloeien. Maar je krijgt er nu geen
schade van.
groetjes
Nicole
Anoniem:
27-06-2004
Het afknippen doe je bij een vijfblad, een blad met vijf blaadjes, daar er in de oksel bij een
vijfblad een nieuwe tak met bloemen wordt gevormd. Wel gaat dit op bij een doorbloeiende of
herbloeiende roos en niet bij een zomerbloeier. Het staat niet zo fraai als je ver onder een kale
tak weer een nieuwe tak krijgt, sommige rozen moet je nl flink terugsnoeien om bij een vijfblad te
komen. Ook is het zo dat je moet kijken of je kunt snoeien bij een vijfblad die naar buiten gericht
is, anders groeien de takken en bloemen naar binnen, dit geeft een grotere kans op schurende en
kruisende takken en maakt de roos minder luchtig waardoor ongedierte meer kans krijgt. Ik denk dat
er even goed wel nieuwe bloemen zullen verschijnen als de roos herbloeiend is maar het betreft meer
een esthetisch aspect. veel succes, Janet
Hoppe:
28-06-2004
Het is trouwens een Rosa "Schneewalzer" leiroos. Ik weet niet of hij de hele zomer door
zal bloeien. Ik zal het even zo laten en inderdaad niet te ver terugsnoeien. Dat kan ik
waarschijnlijk beter in het najaar doen? Terugsnoeien tot het vijfde blad?
Redpoppy:
29-06-2004
rozen worden gesnoeid vanaf maart niet in het najaar , ook in de zomer kan je nog wat bijsnoeien,
snoeien tot op een vijfblad=een bladstengel met vijf blaadjes aan, niet tot aan het vijfde blad!!
Hoppe:
29-06-2004
Oke, duidelijk. Bedankt voor jullie antwoorden. In maart kan ik 'm helemaal snoeien en in de zomer
wat bijsnoeien tot het vijfblad. Maar terugsnoeien tot het vijfblad HOEFT niet begrijp ik, het geeft
alleen meer bloemen als je het wel doet. Ik kan nu nog goed zien waar ik de bloemen heb afgeknipt
dus ik denk dat ik hier en daar toch nog tot het vijfblad zal terugsnoeien. Nogmaals bedankt!
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht