Onze haag is 20 jaar oud,krijgt grote bruine vlekken en sterft steeds verder af. Ook jongere
Leylandi hagen in onze buurt sterven volledig.
Wat is de oorzaak?
Kunnen we er nog iets aan doen?
Is het aan de raden op dezelfde plaats nieuwe leylandi's aan te planten?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Garden fre:
19-03-2008
Hallo,
De laatste 18 maanden is dit verschijnsel zeer veel voorkomend, geef niet te vlug op.
Wij spuiten met een produkt die een behandeling moet hebbenvan 6 maal. Het is geen vergif maar een
natuurlijk produkt. Het onderhoud van de haag is DE GROOTSTE reden van verlies van hagen en gazons.
Je moet ook weten dat leylandii een zeer rappe groeier is maar ook 1 van de eerste coniferen die
afsterft door ouderdom. De snelle groei put de plant veel rapper uit.
Het produkt OENOSAN, is ook zeer bruikzaam op buxsus en klimop. Het diet toegepast te worden onder
hoge druk! Het is niet te verkrijgen in de partikuliere handel(toch niet in belgie).
voor vragen; hou u niet in .....
grt.
Tuinprins:
19-03-2008
Beste Garden Fre,
Ik vind het prima als U dit forum onderspamt met reclame voor een middel [Oenosan] waarvan de
effectiviteit niet door gerenommeerde wetenschappelijke instituten is bewezen maar strooi de
doorsnee tuinier geen zand in de ogen door te beweren dat een haag die ernstig is aangetast door
phytophtera of taksterfte kan worden gered door een middel als Oenosan (deze merknaam is zeker door
een incompetent reclamebureau of een pseudo-creatieve directeur verzonnen?).
Een middel als Oenosan kan misschien planten sterker maken omdat het een aantal mineralen en
sporenelementen bevat die een plant weerbaarder maken. Maar als een plant al is aangetast dan zie ik
niet in (en met mij het overgrote deel van de Nederlandse boomkwekerijsector) op welke wijze Oenosan
aangetaste planten kan genezen.
Voor de vraagsteller verwijs ik na mijn antwoord dat ik op een zelfde vraag op dit forum heb
gegeven:
Ik hoop voor u dat u weet wat u zegt, want vele collega's tuinders in west vlaanderen doen het
allezins met onze Oenosan;
En neen Deze is niet uitgevonden door een fictief iets of een malafide directeur.
Goede raad; Oordeel niet op u GEVOEL, maar bekijk de bewijzen.
Ik denk sterk dat jij zeer graag nieuwe hagen plaatst, en zo de mensen onnodig op extra kosten
jaagt.
Groeten, een ervaren OENOSAN gebruiker..
De haan:
20-03-2008
Wat is de werkzame stof van OENOSAN.
Ik kan hier namelijk niets over vinden, of geef een toelatingsnummer van dit middel in nederland
door.
Ik ben namelijk nieuwsgierig wat voor spul het is.
Rdb:
20-03-2008
Het bevat helemaal geen werkzame stof, het is gewoon gemalen krijt. Economische waarde omgeveer 30
cent per kilo. Hun website staat vol onzin. Zo wordt volgens hen het mineraal calciet
(calciumcarbonaat of in gewoon NL:krijt) gewonnen uit het dolomietgesteente (onzin, die bestaan uit
dolomiet oftewel calciummagnesiumcarbonaat). Het staat ook vol verwijzingen naar hun toelating,
vermoedelijk bedoeld om leken zand (of beter krijt) in de ogen te strooien: het is gewoon de minimum
vereiste voor toelating als kalkmeststof. Ook de rest van hun website staat vol met blabla. Zo eten
bladeren kalk met hun huidmondjes. Met andere woorden: geleuter van het niveau tellsell.
Ruud
Tuinprins:
20-03-2008
Beste Garden Fre,
Ik adviseer liever niet om nieuwe hagen aan te planten als dat niet strikt noodzakelijk is. Bij het
bemesten van de tuin worden de hagen vaak vergeten of overgeslagen. Dit kan tot een verzwakking van
de haag leiden waardoor deze vatbaarder wordt voor verschillende aantastingen. Mijn advies aan alle
tuiniers in Nederland en België is dan ook om hun hagen jaarlijks in het voorjaar te bemesten met
een organische meststof (dus geen kunstmest).
Er zijn echter situaties waarbij de ziekte van een plant voortvloeit uit de omstandigheid dat een
plant op de verkeerde plaats staat. Als een taxushaag wordt gezet op een plek in de tuin waar de
grond erg nat is dan is dat vragen om moeilijkheden. Taxus houdt niet van natte voeten en daar kun
je kilo's Oenosan (ik blijf het een komische naam vinden) opspuiten maar het kan niet voorkomen dat
de taxus ziek wordt. Nu kunt U beweren dat Oenosan door phytophtera aangetaste hagen kan genezen
maar daar is geen enkel wetenschappelijk geregistreerd bewijs voor. Als Oenosan echt zou werken dan
zou het allang algemeen worden toegepast in de boomkwekerijsector.
Maar waarschijnlijk zijn mijn opmerkingen gericht aan dovemansoren. Het lijkt er sterk op dat mensen
die werken met Oenosan een soort sekte vormen en iedereen die kritische kanttekening plaats bij
Oenosan heeft het licht (nog) niet gezien. Ook worden zij met drogredeneringen zwart gemaakt. Zo zou
mijn kritiek op Oenosan komen door het feit dat ik graag haagplanten wil verkopen. Grote onzin, ik
verkoop geeneens haagplanten.
Verder sluit ik me helemaal aan bij wat RdB over Oenosan heeft geschreven.
Gegroet, de tuinprins
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht