Ik heb een haagbeuk ( Carpinus Betulus) die ca 4 m hoog is en 1.5 m breed. Kan ik deze in de breedte
ongestraft terugsnoeien tot een breedte van bijv. 0.6 m. Dan zie ik dus alleen nog de stammen en de
kale takken. De vraag is nu of deze takken weer normaal zullen uitlopen? Als ik dat nu doe wanneer
heb ik dan weer een redelijk dichtgegroede heg?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Greensolutions:
17-08-2003
Verjongings snoei,
Voor het beste resultaat pakt u bladverliezende hagen halverwege de winter aan, waar het een
drastische verjonging betreft, om een te grote belasting van de plant te vermijden is het aan te
raden over meerdere jaren uit te smeren. laat tussen iedere verjonging één groeiseizoen zitten!!!
werkwijze: 1e jaar één zijde verjongen (aan te raden de zijde welke meeste overlast bezorgt) de
andere zijde terug te nemen tot laatst gesnoeid. Goed bemesten en zorgen voor voldoende humus of
organische materialen (bodemverbetering), volgende winter is de andere zijde aan de beurt en
herhaald u het zelfde procedé.
Voordeel van deze werkwijze is dat u de plant niet teveel belast, niet te veel wildgroei krijgt maar
ook nog een redelijk haag behoudt, in twee tot drie groeiseizoenen heeft u weer een volledige dichte
haag.
eventueel kunt u overwegen om een aantal stevige en gezonde takken naar binnen te buigen op de
gewenste breedte, op deze wijze krijgt u een nog dichtere haag.
veel succes,
Johan Veldhuizen www.greensolutions.nl
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht