Wij hebben een Areca palm in de kamer staan en nu zitten er sinds kort witte vlokjes op de bovenkant
van het blad. Het lijkt ook aan beetje pikkerig op het blad. Ik kan echter geen luizen ontdekken. Nu
gaan sinds kort ook takken dood van de palm. Wat kan het zijn?????? Wie kan mij helpen?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Anoniem:
15-11-2004
zou het wolluis kunnen zijn?
Martin brinkman:
15-11-2004
zou kunnen, maar hoe klein zijn die beestjes? Ik kan namelijk nauwelijks iets ontdekken in dat witte
spul, het meeste zit ook niks in, er zijn maar enkele witte vlokjes waar ik iets heel kleins in kan
ontdekken.
Aluapje:
17-11-2004
Enkele is voor hen genoeg! Ze reizen van blad naar blad en zuigen plantensap. Daardoor verpietert
jou palm. Staat hij niet op de tocht?
Martin brinkman:
18-11-2004
de plant staat niet op de tocht nee, hij staat wel dicht bij een verwarming. Zou dat ook een oorzaak
kunnen zijn?
Joelle:
27-11-2004
Ik heb ook van die plekjes op de plant. Ik heb al van alles geprobeerd. De boom ingesprayd en ook
nog tabletten die je in de grond stopt. Maar niets helpt! Heel de vloer erom heen plakt. Er komt een
raar plaksel van de plant af!
Anoniem:
02-01-2005
Ik heb een bonte fixus in de serre staan die dezelfde sympomen vertoont ik heb deze bespoten met
middel van bayer tegen witte vlieg,maar het probleem is nog niet opgelost.
Jolande:
02-01-2005
Als ik het goed zie, is het de schildluis, maar kan ook dopluis zijn. Dopluis geeft onder andere
zijn voorkeur uit aan varens. De schildluis is bedekt met een witte, donsachtige substantie. Ze
lijken een beetje op een miniscule wattebolletjes. Schildluizen scheiden een honingdauw af, vandaar
dat het zo plakt. Ze zijn moeilijk te bestrijden. Wolluizen trouwens ook. Probeer met een oude
tandenborstel voorzichtig de luizen af te schuieren. Doop een wattenstokje in zuivere spiritus en
wip daarmee de schildluizen 1 voor 1 van de bladeren. Het is wel een werkje.
Jolande:
02-01-2005
Als de plant aangeraakt wordt en er stijgen kleine vliegjes in donzige witte wolken op, dan heb je
last van de witte vlieg. Sproeien en douchen met koel water, of spuiten met zeepspiritus oplossing,
of een middel uit een bus, kan werken. 1 behandeling blijkt doorgaans niet altijd afdoende te
werken, waardoor herhaling nodig is met een tussen poze van een halve week..
Sabrina:
02-01-2005
Ik heb precies hetzelfde probleem met precies dezelfde plant. Heb gezocht op internet en kwam steeds
het woord wolluis tegen. Is dit het niet? Witte wollige bolletjes. Als je heel goed kijkt bij mij,
dan zie je er af en toe een plat beestje inzitten. Maar inderdaad wat doe ik hieraan?
Jolande:
02-01-2005
Hoi Sabrina, kan best hoor, dat je gelijk hebt. Probeer ook eens de douche en de behandelingen zoals
hierboven beschreven. succes
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht