De bladeren van onze amandelboom hebben rode plekken. Zo rood als bloed. De plekken zijn tevens
gezwollen. De stam mankeert zover ik kan zien niets, de amandelvruchten ook niet.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen/voorkomen?
Alvast bedankt.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Dorine:
25-05-2005
Ik heb precies hetzelfde 'probleem'. Ik heb niet het idee dat de boom er veel last van heeft, maar
het ziet er wel vreemd uit.
Ik zou graag willen weten wat het is, en of het kwaad kan.
Groet, Dorine.
Anoniem:
03-06-2005
Krulziekte in perzik De aangetaste scheuten zien er opgezwollen uit, bladeren zijn gebobbeld,
opgezwollen en misvormd met geelgroene tot rode blaren. Later vormt zich een wit laagje op het blad.
Bladranden krullen naar binnen. Aangetast blad sterft af en valt vroegtijdig af. Aan de kale
scheuttoppen kan hergroei optreden. Vooral in de maand mei zijn deze symptomen zichtbaar. Vanaf juni
vallen alleen de kale scheuten op. De schimmel overwintert in de knoppen. Zeer vroeg in de lente (op
het einde van de winter) begint de onzichtbare krulziekte zich in de zwellende botten te
ontwikkelen.
De krulziekte kan alleen preventief bestreden worden omdat de ziekte lange tijd, voordat de
symptomen zichtbaar worden, de perzikbomen via de zwellende botten infecteert. Daarna is de
schimmelziekte niet meer te controleren.
Het is te voorkomen door:
ˇ het zorgen voor een goede plantengroei
ˇ het verwijderen van aangetaste scheuten, voordat het witte schimmellaagje zich heeft gevormd;
ˇ het spuiten met EuparenŽ M WG zodra de knoppen beginnen te zwellen (op het einde van de winter!!).
De behandeling regelmatig herhalen. In de herfst, vlak voor de bladval, ook een behandeling met
EuparenŽ M WG uitvoeren.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht