Ik heb sinds kort mn eerste huisje met daar bij een leuke tuintje... en daar staat een (volgens mij)
hele mooie plant.
De bloemen (die overgebleven zijn) staan op het punt om uit te komen, maar hij heeft last van een
vage insect en/of luis! Ik heb geen flauw idee hoe die plant heet, ben nog een groentje...., maar de
bladeren worden van af onderaan helemaal aangevreten (zie foto), er zitten ook allemaar larfjes
in.
Heeft iemand een idee wat het is en hoe ik het eventueel nog zou kunnen "bestrijden"?
Ook zou ik graag nog willen weten wat voor plant het is en of het een 1 jarige is? Kortom kan ik hem
na de zomer gewoon eruit trekken of moet ik hem snoeien ofzo??
Graag hulp gezocht!
Tuingroentje....
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
De haan:
20-06-2005
Het is de Lelie die last heeft van het Leliehaantje.
Het is een rood beestje, het eenvoudigste kan je ze doodknijpen.
De lelie is overblijvend.
De makke:
22-06-2005
Zijn dit lelies ?
Zo ja, dan zijn dit leliehaantjes. Deze laten ook een zwart slijm achter, waarin eitjes gelegd zijn
voor nakomelingen.
sproeien kan met pyretrex, maar dan geregeld herhalen. Dit is namelijk een biologisch middel tegen
de meeste insecten.
De makke:
22-06-2005
Lelies bestaan uit een bol die je best in de grond mag laten in de winter. ALs het een gezonde plant
is, dan komen er onder de bladoksels kleine bolletjes aan, die je in de hersft in de grond mag
stoppen. De bollen in de grond vermeerderen zich ook.
Snoeien mag niet, gewoon laten geel worden, laten afsterven in de hersft, en volgend jaar bloemt die
opnieuw met meer bloemen.
Om de drie / vier jaar bollen rooien in de hersft en uitplanten op een andere plaats.
S0s:
24-06-2005
OK! iedereen bedankt ben weer heel wat wijzer geworden! ze staan nu trouwens in bloei, erg mooi! op
de steel na...
SOS
Suzan:
07-07-2005
hoi ik heb ook die bloemen. en heb ook last van die beesten.
eerst dacht ik dat het slakken waren die de planten op aten. en ik heb inderdaad een paar keer een
rood torretje gezien. de beesjes zitten onder het blad. ik dacht eerst dat het de uitwerpselen van
de slakken waren. ( het leek een echt een beetje op stront). maar nu ik vandaag eens wat beter keek
zag ik ook dat het ook soort rupsen of larven waren. wta het zijn weet ik ook niet, weet ook niet
hoe je het moet bestrijden. als jij het weet hoor ik het graag.
maar wat ik wel weet is hoe het heet ik heb het namelijk zelf geplant. het is een aziatische lelie
en is winterhard dus je heb er jaren plezier van als het goed is en hij word niet op gevreten.
meer kan ik je niet zeggen , ben ook nog een groentje
De makke:
07-07-2005
Suzan,
De uitwerpselen zijn larven, Maak je plant schoon met een waterstraal en bruine zeep. Als deze
larven groter worden, heb je een echte plaag van de rode torrentjes.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht