Onlang behandelde ik mijn nog jonge notelaar met 'CONFIDOR' tegen bladluizen. Ik moest wel omdat
grootmoeders oplossingen niet bleken te voldoen.
Het boompje (ondertussen toch een 4 tal meter hoog) deed het erg goed nadien.
Recent is er, eerst op de jongste blaadjes en nu ook op oudere bladeren, een nieuwe ziekte
opgetreden.
Bruinrode knobbeltjes aan de bovenkant van het blad en witte plekjes aan de onderkant.
Waarover gaat het hier en wat kan ik ondernemen?
Zie ook foto's
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Willem v:
15-07-2005
Het zou een of andere galmijt kunnen zijn niet mooi maar kan niet echt kwaad
Vereecker:
01-08-2005
waarschijnlijk heb ik hetzelfde probleem bij een notelaar van meer dan 20 jaar oud. Vanaf eind juli
duikt de plaag op. Tegen eind augustus liggen alle bladeren op de grond. De noten zijn er maar
weining ontwikkeld.
Het jaar daarop begint de notelaar kerngezond opnieuw. Eind juni krijgen de bladeren gele vlekkenb
.....
Is er een middel ?
Mevr. van den
broek:
06-04-2006
Graag zou ik van U vernemen waar ik Confidor kan kopen.
Ik woon in Nederland (Breda) en na diverse speurtochten kan ik dit middel van Bayer nergens
bemachtigen.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank.
M.vr.gr.
mevr. van den Broek
Anoniem:
07-04-2006
Mevr Van Den Broeck,
CONFIDOR is in elk Belgisch tuincentrum te verkrijgen. Ik kocht het in Deurne bij Antwerpen. Dus
effe de grens over.
Ies hooglugt:
17-05-2006
Ook wij hebben een noteboom staan met hetzelfde beeld als hier wordt omschreven.
In het begin van het seizoen (mei) ziet de boom er in eerste instantie prima uit maar als je beter
kijkt zie je dan al bobbels op het blad die aan de onderzijde een soort witte aanslag laat zien.
Later wordt de bovenkant daarvan bruin. De boom begint al vrij vroeg blad te verliezen en er worden
steeds meer bladeren bruin.Ik heb al vanalles gedaan om de boom weer gezond te krijgen maar niets
heeft tot nu toe geholpen (rondom de boom de grond los gemaakt, de boom extra water
gegeven,schimmelbestrijding uitgevoerd,blad onder de boom laten liggen, blad meteen weghalen).
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem, of weet in ieder geval wat het kan zijn ?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht