Mijn clematis heeft sinds enkele weken last van hardnekkige luis; de mieren van mijn tuin hebben de
luis, dasct ik, aangevallen, maar ze zijn nu al weken samen op de plant en zelfs al in een paar
knoppen. Zonde want hij is prachtig. Wie weet hoe ik hem milieuvriendelijk kan reinigen? Zie
foto.popjpeg{7394,clematis luizen}
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Anoniem:
23-07-2005
probeer eens een paar dagen achter elkaar de sproeier erop te zetten en de luizen eraf te spuiten,
ik heb dit gedaan bij mijn blauwe distels en het werkte prima, in ieder geval t proberen waard,
milieuvriendelijker kan denk ik niet
Teerl022:
24-07-2005
Wat anoniem schrijft is een mogelijkheid (?) Ik heb een kardinaalsmuts op een stammetje van
anderhalve meter en gedurende drie jaren krullen de bladeren om van de zwarte luis en zie ik een
onafgebroken stroom van mieren op en af gaan om hun luisjes te verzorgen en te genieten van hun hun
afgescheiden suikervocht. De mieren verzorgen de luis inplaats van dat zij ze aanvallen. Ik heb een
hekel aan spuiten met gif omdat ik hier ook steeds pimpelmeesjes zie scharrelen in de struiken. Ik
heb het dit jaar met brandnetelgier geprobeerd en ik heb niet eens de hele plant bespoten, hoewel
dat kan zonder schade te doen, maar heb gewoon de stam en de grond eronder met brandnetelgier
besproeid. Weg luis en weg mieren. Ik heb ze nu in mijn cosmea's, dus moet ik ook daar aan de gang.
Ik heb een bosje brandneteltoppen in een gieter met regenwater gedaan, dat stinkt over een dag of
vijf, giet het dan door een doek en met de plantenspuit zal ik dan de stelen van de cosmea's nat
spuiten. Ik weet trouwens niet eens of ze ervan doodgaan, of dat ze verhuizen. Maar in uw clematis
werkt dit gegarandeerd zonder schade. Tegen de avond spuiten als de zon weg is is de beste tijd. Het
overtollige giet u bij de plant want dit is een uitstekende bemesting. Probeer het eens.
Succes gewenst, Frans.
Thomvak425:
27-07-2005
Hartelijk dank! Ik ga het gauw proberen!
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht