Hallo
Verleden jaar hadden wij een plaag van vliegende insekten, die de naam cicade hebben, denk ik na
opzoeking en die vernijnig prikten, als je in de buurt kwam! Aan de rhododendronknoppen zitten ze
ook met massa, kan het zijn dat we hierdoor veel zwarte knoppen hebben dit jaar? We zouden die
willen bestrijden! Heeft iemand hier al ervaring mee gehad en is verlost van deze insekten! Hoe
heeft u die dan bestreden? Met welke produkten en wanneer moet je er mee starten? Bedankt! Groetjes
Ly
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Annis:
30-03-2006
Dit vliegende sapzuigende insect heet Graphocephala fennabi is op zichzelf niet de rechtstreekse
veroorzaker van de bloemknoprot. De vrouwtjes leggen echter overwinterende eitjes in de
bloemknoppen, en die veroorzaakt wondjes die als toegangspoort voor bloemknoprot kunnen dienen.
verklein de kans op bloemknoprot door eind zomer en begin najaar met een milieuvriendelijk middel op
basis van natuurlijke pyrethrum of een insecticide tegen de volwassen cicaden te spuiten. De
onvolwassen nimfen zitten van eind voorjaar tot midden zomer op de onderkant van de bladeren, maar
veroorzaken nauwelijks schade. Wij hebben hier ook ieder jaar last van maar toch niet zoveel last
van bloemknoprot.
Ann.
Ly:
31-03-2006
Bedankt voor de goeie uitleg! Dit ga ik echt uitproberen, want je kon niet in de buurt komen van de
rhodos of je zat zelf helemaal onder! Als het er maar een paar zijn, zou ik er niet zo'n probleem
van maken! Maar mijn brievenbus staat ertussen, zelfs de postbode had al een opmerking gemaakt van
venijnige beestjes, doet er eens wat aan!
groetjes Ly
Anoniem:
06-04-2006
Ik herken meteen de insecten.
Ik heb veel knoppen die wegrotten, roestplekken, en struiken die de geest geven. Ik zal het zeker
uitproberen, bedankt voor vraag en antwoord.
Mery
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht