Hallo,een tijdje geleden heb ik een Phoenix theoprasti gekocht.Na de aankoop zag ik dat er allemaal
kleine zwarte luizen op de bladeren zaten.Het lijken dopluizen maar zijn zeer hard en erg moeilijk
te verwijderen.Op een belgische site zag ik een vermelding naar de 'zwarte schildluis',die aanvallen
van lieveheersbeestjes en chemicalien zou weerstaan.Ik kan verder geen gegevens over deze
schildluis-soort vinden en over de manier van bestrijden.Wie kan mij hiebij verder helpen?groetjes
Luc B.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Rdb:
16-04-2008
Ze zijn zeker niet ongevoelig voor gif maar het schildje voorkomt contact. Daarom moet je een gif
gebruiken dat de plant binnendringt en door de onverlaten wordt opgezogen (zgn systemisch gif).
Enige voorbeelden zijn Admire, Calypso, plantenpin, alle verkrijgbaar bij het tuincentrum.
Ruud
Boemel:
16-04-2008
Ik zal een paar pinnen erbij steken.Samen met het handmatig verwijderen van de luizen(het is nog
maar een zaailing)hoop ik dat het werkt.Weet jij mischien iets meer over deze
schildluis?Bedankt,Luc B.
Rdb:
17-04-2008
Kun je proberen er een zo duidelijk mogelijk foto van te maken? Nu is het erg gokken welke schild-
of dopluis het betreft. Gelet op kleur en beschrijving vermoed ik dat je niet je maken hebt met een
schildluis maar met een dopluis, b.v. de oleanderdopluis. Kijk hier eens voor een beschrijving:
http://www.entocare.nl/nl/plagen/Dopluis.htm
Ruud
Boemel:
17-04-2008
Hoi Ruud,Ik kan nu geen foto maken van de luizen,omdat ik 2 van de meest aangetaste bladeren
afgeknipt heb en de andere luizen met spiritus aangestipt heb en ze daarna met een mesje verwijderd
heb.Ze zijn zeer moeilijk van het blad te verwijderen in vergelijking met andere dopluizen.Ik zal
eens op zoek gaan naar info over de oleander-dopluis.Bedankt voor de tip.Groeten,Luc B.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht