dag iedereen,
vorig jaar zat ik geplaagd met fel blauwe kevers,eerst op de marokaanse munt en later op
verschillende tuinkruiden,als ge aan de plant schut vallen ze op de aarde en ge vindt ze niet meer
terug, ze eten van de bladeren ,daar we marokaanse muntthee maken is dat maar vies met die blauwe
gasten,dacht een beetje nachtvorst en ze zijn dood,maar nee nu zijn er daar terug,is er iemand die
ondervinding heeft om die kevers te vernietigen en ook wat is de naam ervan.(Ze allemaal vangen en
aan het plafond kleven zoals koningin paola zie ik echt niet zitten)
hier een foto ervan,bedankt voor eventuele reakties
groetjes philip.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Phil2:
23-04-2008
Hier nog een
Rdb:
23-04-2008
Dit is een bladhaantje. Als inheems kevertje laat die zich niet door een nachtvorstje inpakken. Er
zijn erg veel verschillende soorten. Met de bestrijding er van heb ik geen ervaring.
Ruud
Phil2:
23-04-2008
ruud,
bedankt voor de info, ik ga moeten sproeistoffen gebruiken want het waren er veel (verleden jaar)
en ik denk dat ze in de grond overwinterd hebben en dat ik er nog massa's van mag verwachten.
groetjes philip.
Birdwatcher:
24-04-2008
vooral gif spuiten das veel lekkerder dan een klein kevertje.
gr Dirk.
Rdb:
24-04-2008
Hoi Dirk, heb je je synoniem veranderd in Birdwatcher?
Birdwatcher:
24-04-2008
klopt Ruud dat was eerst fout gegaan nu toch zoals ik wil,vogels kijken en inventariseren is mijn
hobby,dus vandaar
gr Dirk.
Phil2:
24-04-2008
Dag, dirk
het waren niet een tien tal kevertjes ,anders had ik ze plat getrapt,het waren meer 50(in een week)
, muntplant die toch een woekerplant is was totaal verloren,opde foto kunt je reeds een beetje
schade zien, daarna de salieplant ook een 20 tal platgeduwd,de dag erop zijn ze daar weer;ik ben ook
tegen vergif,maar als het niet meer onder kontrole te houden is door de natuur zelf,laat ik toch
niet de volledige kruidentuin kopotgaan;niet alles is op te lossen door lieveheerbeestjes en
natuurlijke bemesting.
Ik had het ook liever anders gezien,maar ik weet niet welke natuurlijke vijanden deze kevers
hebben,ondertussen na tips van ruud ,gevonden op het net , het is het blauwe munthaantje
(chrysolina menthastri),bestaat ook in groene versie,Er zitten hier ook vogels,maar ze lusten ze
niet (misschien door de fel blauwe kleur)
Als ge een natuurvriendelijke oplossing kent is die altijd welkom.
groetjes Philip.
Rdb:
24-04-2008
@ Phil: dat heb je goed gevonden, ik dacht daar zelf ook in eerste instabntie aan maar kende alleen
de groene versie dus dacht dat ik fout zat, weer wat geleerd!
@Dirk: Ik kan dat vogelinventariseren ook niet laten. Ik doe mee aan de broedvogeltellingen hier in
een woonwijk. De gegevens gaan jaarlijks naar de SOVON. Er zijn helaas maar weinig mensen die in de
stad tellen terwijl er in NL toch erg veel stad is. De wijk licht ingeklemd tussen twee
IJsselbruggen met als gevolg dat wij voor een woonwijk soms vreemde kostgangers hebben zoals nu drie
jaar op een rij een Crex crex (Kwartelkoning). Ook in mijn eigen tuin heb ik veel broedvogels:
Broedend (zeker):
2 Eksters
2 Merels
Koolmees
Pimpelmees
Staartmees (voor het eerst!)
Zwartkop
Roodborst
Winterkoning
Spreeuw (weer voor het eerst in 10 jaar!)
Vlaamse Gaai
Kauw
Heggemus
Houtduif
Turkse tortel
Tjif-tjaf
Fazant
Mogelijk:
Zanglijster (fourageert bij mij maar broed waarschijnlijk bij overburen)
Soms in de buurt, maar zeer onwaarschijnlijk dat hij hier broedt (ik hoor hem niet zingen en zie hem
zelden):
Boomkruiper
Ruud
Birdwatcher:
25-04-2008
als ik jouw rij broedvogels zie ben ik jaloers op de grootte van je tuin.
gr Dirk.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht