Sinds de warmte begon de laatste weken, wordt mijn oude denneboom geteisterd door duizenden zwarte
ietwat ronde insecten van ongeveer 3 tot 6 mm. De hele omgeving van de boom zit er vol van, zelfs de
kruisspinnen die toch ook wel talrijk zijn, kunnen de stroom van de insecten niet in de perken
houden, hun netten puilen uit van deze beestjes. ik heb me al blauw gezocht in boeken en op het
internet maar vind nergens iets... Kan iemand me vertellen wat voor een insect dit is en wat ik er
eventueel tegen moet doen?
Ik probeer nog een betere foto te plaatsen maar voorlopig is deze al wat ik heb.
Dank bij voorbaat
groetjes M.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Greenconnection:
13-05-2008
Waarschijnlijk gaat het hier om de dennenscheerder.
Zie: http://www.denhaag.nl/smartsite.html?id=31634
lijkt me geen kever druk eens eentje dood om te kijken of ze een schild hebben zoniet is het de
sparreluis
gr Dirk.
Xcerikzhia:
13-05-2008
Hartelijk dank voor jullie reacties
Ik kan ze zonder problemen dooddrukken en ze 'kraken' (ocharme.. lol) niet maar er blijven er maar
meer en meer komen.. Ze hebben wel een luisachtig uiterlijk. Maar ik wist niet dat 'eventuele
luizen' zo groot konden zijn/worden, ze variëren in grootte van 3 tot 6mm is dat normaal?
Is de sparrenluis niet groen.. of ben ik nu behoorlijk mis LOL :D
Nu kruipen ze al op onze picknik tafel en op onze armen en benen als we er lang in de buurt blijven
staan. Enig idee wat ik er aan kan doen?
Groetjes xcerikzhia
Xcerikzhia:
13-05-2008
Hier een nieuwe foto misschien helpt dit bij het determineren .
Liefs Xcerikzhia
Xcerikzhia:
13-05-2008
en nog één...
Ria van der nat:
14-05-2008
Hallo
Ik heb een grote kerstboom van 9meter in mijn tuin staan,en ik had de zelfde beestjes ,een paar
dagen erna zat het vol met een soort spinnetjes die zijn nu ook wer weg en nu zijn het wat langere
beestjes met een oranje streepje .
Ik wordt er helmaal nerveus van van al dat gekrioel ,mijn boom verliest ook heel veel naalden ik
denk dat hij dood gaat,ook ik weet niet wat ik hier aan moet doen hij is te groot om hem helemaal te
bestrijden met een bestrijdingmiddel
Gr Ria
Birdwatcher:
15-05-2008
die beestjes met dat streepje zijn vm larven van het lieveheersbeestje
deze eten luizen.
gr Dirk.
Dofri:
18-05-2008
ook ik trof dit beestje aan onder en in mijn eikenboom. ik dacht dat het teken waren maar volgens
het tuincentrum lijkt het op zwartebonenluis.
ik ga morgen met enkele gevangen exemplaren naar een expert
Ria van der nat:
19-05-2008
Hallo
Inmiddels weten we dat het de larven zijn van een lieveheersbeestje,ik weet alleen nog niet wat er
met mijn kerstboom aan de hand is die blijft maar uivallen .
Ik heb hem al 21 jaar ik denk zelf dat hij op is .
Gr Ria
Birdwatcher:
20-05-2008
hoi
bedoel je met op dat de boom aan ouderdom dood gaat?
dat kan niet want bomen sterven niet van ouderdom
simpelweg omdat ze deze fysiologische eigenschap niet hebben
als een boom dood gaat komt dat altijd door invloed van buitenaf
bv ziekten of verarming van de standplaats.
gr Dirk.
Xcerikzhia:
21-05-2008
Deze zijn de larven van het lieveheersbeestje (zie bijgevoegde foto) en die doen niets aan de boom
zelf. 't is maar dat er geen misverstanden zijn he ;) De larven van het lieveheersbeestje jagen net
op dat soort luizen van de eerste 3 foto's...
Alleen ben ik nog steeds niet uit wat voor luizen het zijn en wat er aan te doen is.
bron foto: http://www.2metdenatuur.nl/larve%20lieveheersbeestje.JPG
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht