Ik heb op diverse plaatsen in mijn tuin struiken van Viburnum Tinus staan die na de bloei gele
bladeren krijgen. Enkele zijn er al aan ten onder gegaan. De Viburnum Opulus en Plicatum die ik heb
staan daarentegen reeds enkele jaren prachtig te bloeien. Iemand enig idee of dit een tekort is aan
kalk of zo, of eerder een ziekte die te behandelen is ?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Greenconnection:
13-05-2008
Viburnum tinus is wintergroen en het blad heeft nogal eens last van meeldauw en soms spint. De
aantastingen kunnen soms hardnekkig zijn en doordat het blad overblijft, gaat het ook vaak over op
het jonge blad.
De ander Viburnum soorten verliezen hun blad in de winter en hebben daar weinig last van.
Tuinprins:
13-05-2008
Plus:
Viburnum tinus heeft soms last van bladvlekken
Viburnum tinus heeft soms last van taksterfte
Viburnum tinus mag dan wel een groenblijvende struik zijn, dat wil nog niet zeggen dat hij geen blad
verliest. Ik verbaas me erover dat veel mensen denken dat een groenblijvende struik nooit blad
verliest. Ik zou dan eens kijken bij een aanplant van hulst. Als je dat doet dan zie je daar genoeg
afgevallen bladeren onder.
Gegroet, de tuinprins
Pascalv:
14-05-2008
De logica dat een groenblijvende Viburnum blad verliest na de bloei kan ik volgen, maar wat kan er
aan de hand zijn als hij geen nieuwe bladeren aanmaakt en er lusteloos bij staat ?
Rdb:
14-05-2008
Zoals Tuinprins al zegd kan er sprake zijn van taksterfte. In ernstige gevallen zal deze
schimmelziekte de hele plant doen verwelken. In het ergste geval kan er zelfs sprake zijn van
phytophthora, een zgn waterschimmel die én zeer besmettelijk én absoluut dodelijk is, zelfs voor
inheemse planten zoals eik en beuk. In het geval de Viburnum weinig tekenen van leven geeft (en ik
zou niet lang meer wachten) dan de gehele plant+wortels de Klikobak in, NIET composteren!!,
gereedschap na gebruik ontsmetten!
Ruud
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht