Beste,
Het is reeds het derde jaar dat onze paardekastanjes aangetast zijn door de kastanjemineermot
waardoor de bladeren voortijdig ros worden en afvallen. Wij willen hier graag iets tegen ondernemen
maar krijgen tegenstrijdige adviezen. Sommigen zeggen dat de bladeren moeten worden verbrand,
anderen dat ze moeten worden begraven dan weer wordt er gezegd dat er niets tegen te doen is. Gezien
het hier over een tiental volwassen bomen gaat is bladeren verbranden niet vanzelfsprekend we willen
het echter wel doen als het hélpt. Wie weet raad?
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Anoniem:
04-10-2003
Het verbranden van de bladeren is het enige wat helpt, MAAR, die volwassen insecten houden geen
rekening met een tuingrens, dus als de buren in een grote omtrek niet meewerken,heeft je actie niet
veel resultaat omdat ze dan gazoon van bij de buren komen aanvliegen en hun eitjes leggen.
Hovenier van 't
stad:
22-11-2003
Er is geen natuurlijke vijand voor de paardekastanjemineermot.We kunnen het leed van de boom enkel
verzachten door het toepassen van zogenaamde 'sanitaire' maatregelen.Het verbranden van de gevallen
bladeren is er zo één van.Ook kan je de bladeren meegeven met de GFT-container.Compostering op
voldoende hoge temperatuur is nefast voor dit beestje.
Wat ook helpt is het aanbrengen van lijmbanden,juist onder de aanzet van de onderste kruintak.Het
vraagt wel wat werkt ,maar in een privé-tuin is dit zeker het proberen waard.Doordat de insecten in
grote getalen aan de lijmband blijven kleven,vermindert de aantasting van de bladeren.Hierdoor wordt
nog slechts een deel van de bladeren bruin,zodat de boom nog voldoende reserve overhoudt voor het
volgende groeiseizoen.
Anoniem:
20-02-2004
Dat de kastanjemineermot geen natuurlijke vijanden heeft, betwijfel ik.Vorige zomer wemelde het van
de pimpelmezen die drukdoende waren met het elimineren van de mineerlarven in mijn kastanjeboom. Dus
ik hoop dat het blad deze zomer gaver blijft.
Dus vertrouw op de natuur!
Pireco®:
01-09-2005
Er is nu een oplossing tegen de kastanjemineermot.
Wij behandelen bomen met Pireco®, een nieuw biologisch middel.
Bij zowel gemeenten als particulieren zien wij resultaat!
Kijk voor meer informatie op www.pireco.nl
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht