Wij hebben een prachtige nieuwe tuin op het zuid westen en zijn nog vollop aan de gang. Er is echter
een probleem. De grond in de Haarlemmermeer bevat zware klei, geen optimale afwatering dus. Onze
buren hebben het gedeeltelijk laten afgraven maar niet genoeg opgehoogd. Hun tuin staat bij zware
buien echt blank. Bij ons valt het mee maar nat wordt het wel en draasig.
Zijn er systemen te koop, of andere oplossingen. ik heb de grond al omgespit en vermendg met
tuinaarde ook licht er gras.
Bedankt alvast voor nieuwe ideen.
Hartelijke groet,
P.Bosch
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Redpoppy:
20-08-2004
er bestaat zoiets als drainagebuizen die in de grond gelegd worden en afwateren naar een sloot of
het rioleringssysteem ,dit zijn plastiek buizen met perforatie omwikkeld met kokos, je kan ook bv.
wilgen planten of andere bomen of struiken die veel water opzuigen;
Willem v:
25-08-2004
Ik weet niet tot hoe diep je de klei hebt losgewerkt (zelf ben ik ca 75 cm diep gegaan) als de klei
echt een compacte ondoordringbare laag is kan je ook proberen met een grondboor (die je ook gebruikt
voor het maken van gaten voor schuttingpalen) op regelmatige afstanden 1 meter diepe gaten te boren
(en die onderin te vullen met een zand / steenslag mengsel). Zwaar klusje....
Anoniem:
01-09-2004
ik denk dat bij je buren de ondoordringbare laag niet is gebroken en dan blijft alles wat je erop
doet eeuwig nat. Het is dus zaak om te zorgen dat die zgn. oerlaag gebroken wordt en vervolgens de
opkomende laag te mengen met scherp zand en goede tuinaarde. Kleigrond is mits goed bewerkt
harstikke vruchtbaar en o.a. rozen zullen hierop floreren. Als er echt water blijft staan kun je
overwegen een afwatgeringsput aan te brengen in het laagste deel van de tuin. D.i. een diepe put met
onderin een dikke laag puin waar al het overtollige water inloopt. Is wel behoorlijk ingrijpend en
zelf nauwelijks te doen.
Anoniem:
19-05-2006
-ophogen van de tuin met zandige grond (kan klei met zand zijn) en op deze zandige laag een drainage
leggen. Voor een beter effect gebruik rondom de drainage straatzand. Organisch materiaal kan het
filter (kokos mantel) van de drainae verstoppen. Straatzand heeft een laag organisch stofgehalte.
- boormethode waarbij het boorgat opgevuld wordt met zand. Echter als er sprake is van een
kwelsituatie in de tuin (bijvoorbeeld bij ligging in een polder) dan zou deze optie in bepaalde
periodes ook averechts kunnen werken.
- drainage in een kleibodem zal weinig toegevoegde waarde hebben. Omdat klei slecht waterdoorlatend
is zal het water de drainagebuis niet bereiken. Gevolg: er vindt geen afvoer plaats en het systeem
werkt niet.
Suusniek:
19-05-2006
vorige bericht was overigens van ons.
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht