Wie kan mij tips geven om structuur te scheppen in een ondiep (7m) maar breed (14m) tuindeel? De
voorbeelden van kleine tuinen in tuinboeken zijn altijd lang en smal, nooit breed en ondiep.
Dit deel ligt voor het huis aan de straatkant. De tuin is omgeven door een 1,20m hoge beukenhaag
waarlangs esdoorns (Acer Campestre Elsrijk) geplant zijn. Links tegen het huis, naast de keukendeur
ligt een halfrond terras van 4m op 3m. Er zou een toegang moeten komen van het deel langs het huis
naar het deel voor het huis kwestie van met een kruiwagen in dit deel te kunnen.
De bedoeling is om er een bloementuin van te maken, zonder gazon. Ik denk aan de combinatie van
enkele in toom te houden bloeiende heesters (om het zicht op het huis vanaf de straat te breken) en
veel vaste en enkele eenjarige planten. Ik zou ook graag ergens een bank tussen het groen plaatsen.
In het andere deel van de tuin komt een grasveld met rondom struiken en bloemen.
We wonen op een boerderij en ik hou van een ongedwongen, landelijke stijl.
Het is absoluut niet de bedoeling om er een klassieke voortuin van te maken want de voordeur bevindt
zich aan de andere kant van het huis.
Ik heb geprobeerd een plannetje te tekenen.
Bedankt voor de tips.
Annemie
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Greensolutions:
01-12-2003
Een aanzetje tot.......
Je zou kunnen werken met twee gedeelte's (tuinkamers) zoals je al aangeeft wil je werken met twee
verschillende gedeelte's, dit kun je dan extra nadruk geven door er een 'afscheiding' tussen te
plaatsen, dit kan een laag haagje wezen maar ook een pergola.
Daarnaast is het lijnen spel erg belangrijk, deze gaan straks bepalen hoe je tuin visueel toont,
lange lijnen die 'nergens' stoppen doen een tuin groter lijken, maar geven ook een eenheid in je
tuin.
Alles bepalend is de vormgeving, strakke belijning met weelderige beplanting of juist vrije
belijning, het kan beide en is ook in combinatie toe te passen.
Je zou dan een paar haakse (op de beukenhaag) haagjes kunnen plaatsen, (waardoor je diepte krijgt)
in de schuine hoek kun je eventueel een bankje kwijt of een ander zit element inplannen.
Daarnaast kun je je afvragen of de terrassen moet blijven waar ze liggen, en de materiaal keuze's
die er zijn qua (half)verharding.
Ik weet het meer vragen nog als antwoorden, echter zo op afstand ongezien echt duidelijkheid
verschaffen is lastig. Voor een goed ontwerp is een goede inventarisatie en wensenlijst nodig. Ook
de omgeving is daar van doorslaggevend belang in.
Wat je zou kunnen doen is je tekening opzetten in 1:100(1cm is 100cm) en sjablonen maken van wat je
er zeker in wil hebben, daarna ga je deze verbinden dmv lijnen.
heb je meer vragen stel ze gerust,
M. vr. gr
Johan (www.greensolutions.nl)
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht