Hoe is het gesteld met de groei bij jullie palmen ? Bij mij zowel in volle grond , als in pot is
alles goed begonnen. Phoenix is denk ik op dit moment de snelste in de volle grond. Daarna
natuurlijk de trachy ...
De washingtonia die door eigen fout al zijn bladeren was verloren , is al goed terug aan de groei
geslagen en heeft het laatste beschadigde blad er bijna uit en ik zie al nieuw blad zitten ...
Ook zag ik gister even toen ik naar de chameorops kijk , dat hij dit jaar 5 bloeiwijze's aan het
produceren is , vorig jaar bloeide hij ook maar toen maar 3. Echter is het nog niet al te groot
exemplaar , dus verwacht er niet al te veel van :)
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht
Reacties
Exotic life:
03-05-2005
inkijkje
Exotic life:
03-05-2005
en de trachycarpus ...
Jerry 1:
03-05-2005
1 van Jerry's palmen Trachycarpus fortunei in bloei 2004.
Heb helaas geen recente foto, maar ze doen het heel goed.
Groeten Jerry.
Eldorado:
03-05-2005
Mijn trachy heeft deze lente al 1 nieuw blad volledig openstaan en de speer groeit zo'n cm per
dag
Mijn Phoenix canariensis (met z'n gele bladeren remember ?) had ik enkele weken terug een goeie
snoeibeurt gegeven en bijna al z'n gele bladeren afgeknipt. Ik merk dat een nieuw blad dat klaar
zit/zat in het hart ook zo'n cm per dag groeit. dus dat komt wel goed
We kunnen alleen maar hopen dat de frissere temperaturen die voor de komende dagen voorspelt zijn,
niet te lang aanhouden
Eldorado
Groetjes uit de Vlaamse Ardennen, Belgie
Anoniem:
04-05-2005
Hallo,
Staat bij jullie de Phoenix Canariensis zomer en winter in volle grond?
Grt'en,
Bioracer77
Exotic life:
05-05-2005
Hoi ,
Jup die phoenix heeft nu 1 winter in de volle grond overleeft , wel beschermd. En hij gaat nu dus
zijn 2de jaar in de volle grond in. Hij heeft wel wat dode bladpunten , maar dat komt dat die delen
van het blad het zeil hebben aangeraakt. Verder is deze al weer goed aan de groei ...
Greetz robbin
Eldorado:
05-05-2005
Hoe heb jij je phoenix beschermd tijdens de vorige winter Exotic Life ? Ik plantte enkele weken
geleden ook mijn 3-jarige phoenix in de volle grond, maar ik zou nu graag een goede manier weten om
mijn phoenix volgende winter levend te laten doorkomen
De haan:
05-05-2005
Ik zou dit ook graag willen weten?
Hoeveel vorst kunnen ze hebben?
Want volgens mij kunnen ze geen vorst hebben.
Exotic life:
05-05-2005
Hoi ,
Ik heb dit al eens eerder uitgelegd hier op dit forum geloof ik , maar toch. Een Phoenix kan wel wat
vorst verdragen hoor. Maar zoals je soms op marktplaats ziet ofzow mesne die Phoenix totaal
winterhard prijzen is niet waar.
Ik heb een wat groter exemplaar , en een redelijk stam , ik heb hem echt op het laatste moment
ingepakt , maar de spullen al wel voortijdig klaar. Ik heb de bladeren omhoog gebonden , bij de stam
een berg houtsnippers gelegen. Dan met een kerstverlichtsnoer. Niet die lampjes maar zijn snoer er
helemaal door heen gewikkeld.
Eerst stonden er pcp pijpen omheen , maar dat geraamte brak finaal af bij een flinke windvlaag. Dus
toen hebben we 4 latten gepakt , en een soort piramide gemaakt , door overheen dekzeil. En zo
afgesloten dat hij vochtvrij was. Er kon geen water meer naar binnen en binnenin was zo goed als
droog. Wel hadden we door die ogen een soort veter gedaan. Zodat we op droge dagen , konden luchten
en ook op zonnige dagen , gooide we een dele open zodat hij kon luchten. Misschien klinkt eht een
hoop werk maar het was redelijk snel gebeurd.
Ik heb geen thermometer in de constructie zelf gehad , maar buiten in de tuin heb ik als laagste
miniumtemperatuur deze winter maar -6 gehad ! En werd de snoer met koude nachten aangezet. En het
gaf idd warmte af , want binnen in was het warmer dan buiten. De palm heeft de hele winter niet stil
gestaan , de groei bedoel ik dan :)
De bovenstaande foto's zijn 2de constructie ... Zou je eventueel me 1ste constructie willen zietn
welke dus mis ging meot je even naar mijn website toe gaan. Ben daar nog volop aan bezig maar er
staan wel fotoalbums die vind je hier http://m.1asphost.com/exoticlife
Nog vragen dan hoor ik het wel :)
Greetz robbin
J.:
07-05-2005
Alles gaat ook hier aan de groei maar wel redelijk traag.
De Phoenix staat sinds maart in volle grond en daaraan lijkt weinig te veranderen. Heeft er nog een
paar koudere nachtjes opzitten om hem een beetje te harden voor komende winter.
Voor de rest beginnen zowat alle zaailingen aan een nieuw blad. Vooral Washingtonia's en
Trachycarpus gaan plots hard, maar zeker geen cm nieuw blad per dag hoor.
De haan:
07-05-2005
M.a.w. hij kan hoogstens een licht nachtvorstje hebben als hij onbeschermd is.
Eldorado:
07-05-2005
een -4° à -5° kan hij wel verdragen
Hoe ouder de plant, hoe beter bestand tegen vorst
De haan:
08-05-2005
Bedankt
Exotic life:
08-05-2005
Hoi ,
Idd een Phoenix is een taaie rakker. Ze kunnen best wel wat vorst hebben maar niet wekenlang aan 1
stuk. Ik denk ook wel dat het binnenin de tent wel heeft gevroren maar veel minder hard ! al was het
hardste buiten maar -6 ... Ook staat deze de gehel dag in de volle zon ! En kan dus heel veel
suikers aanmaken ...
Maar heeft iemand al eens ervaring opgedaan met soorten zoals dactylifera , of theoprastii ? Die
schijnen iets meer vorst te kunnen verdragen als de canariensis ...
Greetz robbin
Dit bericht is gesloten. U kunt niet meer reageren op dit bericht